Formula E – pariul electric al F.I.A.

Motorsportul mondial este asediat de noul „super star” electric, iar publicul și celebritățile intră cu entuziasm în tabăra „verde”.

Autor: Cãtãlin Soloc / foto: FIA – articol publicat de autor în revista AutoPro nr.42 – www.autopromag.ro

Într-o decadă în care industria auto se dedică în mod evident pregătirii și acomodării populației cu ideea trecerii la mașinile cu propulsie alternativă, apariția curselor de monoposturi electrice nu avea cum să nu atragă atenția. Iar când respectiva „formulă” este inițiată, patronată și promovată ca fiind noua competiție-vedetă pe 4 roți la nivel mondial de către Federația Internațională a Automobilului, rețeta nu poate fi decât un succes. Iar Formula E – pentru că așa se numește campionatul în care se întrec începând de anul trecut multe „stele” ale motorsportului mondial – este un succes pe toate planurile: sportiv, mediatic și social.

emonaco-eprix-co-f-e-e1431359881349

Cursele Formulei E din primul sezon s-au desfășurat pe circuite stradale temporare, găzduite de centrele a 10 mari orașe ale lumii, acolo unde spectatorii au putut participa în număr mare și au vãzut performantele monoposturilor electrice conduse la limită de veterani ai Formulei 1 ca Jacques Villeneuve și Nick Heidfeld sau de tineri cu nume ilustre ca Bruno Senna, Nicolas Prost sau Nelson Piquet Jr. Monoposturile tuturor echipelor sunt identice, construite de Spark Racing Technology și poartă denumirea Spark Renault SRT-01E. Componentele sunt este furnizate de McLaren, Williams, Renault, Dallara și Michelin. Motorul electric furnizează 270 de cai-putere, care permit mașinii să accelereze până la 100 km/h în 3 secunde și să atingă o viteză maximă de 225 km/h. Cutia de viteze este secvențială cu 5 trepte și comandă cu padele la volan. Direcția este neasistată, iar controlul tracțiunii este interzis prin regulament. Șasiul este din carbon/aluminiu. De menționat că monoposturile cântăresc doar 896 de kg cu tot cu pilot, din care bateriile sunt „responsabile” pentru 320 kg. Etapa inaugurală a avut loc anul trecut la Beijing, iar finalul de sezon a avut loc anul acesta la Londra, pe circuitul amenajat în Battersea Park. Impactul asupra publicului a fost imens încă din primul sezon (2014-2015), pentru că duelurile pe pistă au fost aprinse și monoposturile spectaculoase, iar televiziunile din toată lumea au sesizat imediat acest lucru și s-au înghesuit să transmită în direct cursele. Inclusiv în România, Formula E poate fi urmărită pe canalul Dolce Sport.

Drivers leave the starting grid during the Formula E Championship race in Putrajaya November 22, 2014. The FIA Formula E Championship is the world's first fully electric racing series. REUTERS/Olivia Harris (MALAYSIA - Tags: SPORT MOTORSPORT TPX IMAGES OF THE DAY)

Creatorul conceptului, Jean Todt – Președintele F.I.A. și implementatorul proiectului, influentul om de afaceri spaniol Alejandro Agag au pornit la drum conștienți că pentru a face din Formula E un succes instant și răsunător, trebuie să joace creeze o competiție-eveniment atât pentru publicul larg, cât și pentru înalta societate, așa că trebuie să atragă în „marele circ electric” cât mai multe celebrități. Astfel, la chemarea lumii fascinante a motorsportului ecologic, Leonardo di Caprio, unul dintre „verzii” cei mai activi din lume, a fost printre primii care și-au asociat imaginea cu Formula E. Competiția a avut din start o aură „glamour”, cu gale, cocktail-uri și after-party-uri cu celebrități locale și internaționale la fiecare cursă. La aceste gale selecte, precum și pe grilele de start, au fost mereu prezente personalități de prim rang, ca Prințul Albert de Monaco, Ducesa de York – Sarah Ferguson, actorii Antonio Banderas și Adrien Brody, actrița Michelle Yeoh, artiști ca Natalie Imbruglia și Will.I.am. Publicul, la rândul său, a putut să aibă o implicare fără precedent: a avut ocazia de a interacționa cu piloții, de a participa la evenimente tip festival organizate într-un „E-village” adiacent paddock-ului și chiar de a vota trei concurenți care primeau un impuls suplimentar de kilowați pentru câteva secunde în timpul cursei – Fan Boost. Partenerii și sponsorii competiției sunt dintre cei mai prestigioși: Julius Bar, Tag Heurer, Qualcomm, Mumm, BMW-i, Visa și mulți alții. Astfel, datorită rețetei geniale, demnă de un adevărat fenomen global, gândită de CEO-ul Alejandro Agag, popularitatea Formulei E a ajuns în primul său sezon la cote la care competiții auto mondiale cu state vechi pot doar aspira.

2014/2015 FIA Formula E Championship. Monaco ePrix, Monte Carlo, Monaco, Europe. Saturday 9 May 2015 Photo: Andrew Ferraro/LAT/Formula E ref: Digital Image _MG_7395VirginRacing

Câștigătorul primului sezon, Nelson Piquet Jr., un adevărat „golden boy” al curselor de monoposturi, a primit trofeul din mâinile preșesintelui F.I.A, Jean Todt. A fost și primul premiu din motorsportul de nivel mondial obținut vreodată de o echipă chineză – team-ul Nextev TCR, pentru care aleargă Piquet. Pilotul a primit și premiul Fan Boost, el fiind votat pe parcursul sezonului de cele mai multe ori de public – de şase ori – să beneficieze de… boost. Echipa premiată la final de sezon a fost gruparea franceză e.dams-Renault, reprezentată de coproprietarul ei, fostul campion al „marelui circ” Alain Prost. Un premiu inedit, cel pentru activitatea excepțională în social-media, a fost prezentat echipei Virgin Racing, patronată, firește, de Sir Richard Branson. Nu este o distincție întâmplătoare, întrucât o bună parte a succesului mediatic al Formulei E a fost obținut datorită conceptului de interacțiune cu fanii pe rețelele de socializare. Formula E este un triumf pentru pentru F.I.A., noul sezon deja a început cu dreptul, cu curse intens disputate, iar toată lumea pare să fie entuziasmată de succesul acestei prime competiții mondiale de monoposturi electrice.

Driver Group Shot Putrajaya E-Prix, Malaysia - 20th-22nd November 2014. Friday 21 November 2014. Photo: Adam Warner/LAT/ Formula E ref: Digital Image _L5R3235

Leave a Reply

Your email address will not be published.