Harley -“Electricson” – de la Easy Rider la Age of Ultron

 

Prototipul Live Wire, demonstrație de forță hi-tech sau schimbare de macaz pentru asigurarea viitorului mãrcii Harley-Davidson?

Autor: Cãtãlin Soloc / foto: Harley Davidson – articol publicat de autor în revista AutoPro nr. 42 – www.autopromag.ro

Dacă am face un sondaj și am întreba bikerii de mai veche sau mai nouă generație “care este marca de la care vă așteptați cel mai puțin să fabrice vreodată o motocicletă electrică” suntem ferm convinși că răspunsul ar fi invariabil “Harley-Davidson”. Și pe bună dreptate. Compania americană a fost mereu profund tradiționalistă și s-a bazat mai mult pe istoria sa și pe prestigiu decât pe progresul tehnologic pentru a atrage noi generații de clienți. Mai mult, împătimiții mărcii s-au dovedit foarte reticenți la schimbări de-a lungul timpului, ei criticând aspru introducerea injecției electronice sau a motoarelor răcite cu lichid. Ei bine, producătorul din Milwaukee a luat pe toată lumea prin surprindere când a executat o spectaculoasă întoarcere la 180 de grade față de strategia sa tradițională, propunând un prototip electric. Și nu orice fel de prototip, ci unul performant. Exceptând designul care, deși ultra-modern și hi-tech, reușește să rămână inconfundabil Harley Davidson, Live Wire este o îndepărtare aproape totală de la filosofia constructivă ultra-conservatoare a producătorului. Dar asta a fost si ideea! Cei de la Harley testează oportunitatea introducerii în producția de serie a propulsiei electrice, astfel că a oferit această “minune” spre test clienților săi de pe toate continentele, în special celor din segmentul de vârstă 18-35, pentru a strânge opinii. Până acum, în Statele Unite peste 7000 de motocicliști au testat Live Wire, iar feed-back-ul a fost 86% pozitiv. Și cum ar fi putut fi altfel?!? Motocicleta este atrăgătoare atât pentru tinerii care vor să încalece ceva agresiv, rapid și agil, cât și pentru tradiționaliștii care vor ca un Harley “să arate ca un Harley”. Iar Live Wire reușește să bifeze toate cerințele: este o combinație reușită de roadster clasic american și super-naked de inspirație italiană și surprinzător… dar inconfundabil, un Harley-Davidson.

4_141

Cadrul perimetral din aluminiu – unul cum americanii nu au mai produs vreodată – reușește să îmbine avantajele soluției tehnice (greutate redusă, rigiditate sporită, centralizarea maselor) cu frumusețea execuției și cu accente stilistice care aduc aminte de modelul “cu mușchi” V-Rod. Așa cum era normal și tradițional pentru constructorul american, motorul este expus cu mândrie. Carcasa sa din aluminiu aduce o notă de science-fiction, de genul Mad Max – un aer agresiv, în concordanță cu performanțele lui Live Wire. Este primul motor electric amplasat longitudinal într-o motocicletă, iar acest lucru, pe lângă argumentul estetic, prezintă și alt avantaj: poate fi amplasat foarte jos în cadru – sub baterii – și implică o mai bună distribuție a maselor. O complicație inerentă a acestei amplasări a fost transformată de cei de la Harley într-un plus imens: prin utilizarea unui angrenaj conic în unghi de 90 de grade pentru transmiterea puterii prin curea la roata spate, constructorii au obținut un șuierat mecanic care, adăugat la cel al motorului, face ca Live Wire să se audă ca un avion supersonic. Sunetul este puternic, visceral, fascinant și crește în intensitate odată cu turația motorului. Ascultã sunetul motorului:

Astfel și acest Harley este unic și inconfundabil datorită zgomotului produs, la fel ca suratele sale tradiționale cu motoare V2. Iar acest lucru este foarte important pentru clienții mărcii. Motorul dezvoltă 74 de cai putere și un cuplu de 70 Nm pe întreaga plajă de turație, ceea ce pentru o motocicletă cântărind doar 210 Kg (cu 40 kg mai puțin decât cel mai ușor Harley din gama actuală) înseamnă o accelerație fulgerătoare: sub 4 secunde până la 100 Km/h. Viteza maximă a acestui prototip este limitată la 150 Km/h… pentru moment.

img_2246_mic

Pentru a se asigura că aceste performanțe sunt livrate în cel mai sigur mod, constructorul american a apelat la componente top-end la capitolul suspensie – furcă inversată “big piston” și mono-amortizor pe spate, ambele de la producătorul japonez Showa – la fel ca cele întâlnite pe motocicletele performante japoneze. Pneurile sunt furnizate de Michelin și sunt din categoria celor “lipicioase”, pentru că Live Wire are atât de mult cuplu disponibil permanent încât scoate fum din cauciucul spate dacă tragi mai tare de gaz. Și am ajuns la capitolul autonomiei, care este în general punctul nevralgic al vehiculelor electrice. Deși este doar un prototip și deși greutatea sa a fost menținută atât de jos (baterii mai mici) celulele de putere Li-Ion ale lui Live Wire îi asigură o autonomie de aproape 100 de Km cu o singură încărcare. Suficient, spunem noi, pentru utilizarea urbană și chiar și pentru o navetă zilnică, mai ales că în modul de încărcare rapidă, care durează doar o jumătate de oră, bateriile își revin la 80% din capacitate. În plus, de fiecare dată cînd “se ia mâna din gaz”, fână de motor reîncarcă bateriile. O încărcare completă durează 3 ore și jumătate.

Harley_Davidson_Livewire_Interactive_Dashboard1_MIC

Majoritatea celor care au condus Live Wire spun că vigoarea cu care livrează puterea este punctul forte al motocicletei, că sunetul dă dependență și că agilitatea ei este nemaiîntâlnită la un Harley până acum. Iar toate aceste calități au fost promovate în cel mai spectaculos mod în cel mai recent film din seria Avengers – Age of Ultron. Personajul Black Widow jucat de Scarlett Johansson scoate untul în stil “street-fighter” dintr-un Live Wire în urmărirea “băieților răi”. Deci e oficial: “Captain America”, chopper-ul lui Peter Fonda din filmul Easy Rider, a predat ștafeta. Noul super-star electric pare dotat corespunzător pentru a câștiga pariul cu viitorul – un adevărat act de curaj – făcut de Harley-Davidson. Așteptăm versiunea de producție, dar știm că mai avem de așteptat câțiva ani, până la apariția următoarei generații de baterii, astfel încăt fabricarea lui Live Wire să fie și rentabilă, după cum au declarat oficialii mărcii.

14-1-1

Leave a Reply

Your email address will not be published.