Ultra Touring – călătorii “in style” pe două roți

Întrebați orice pasionat de grand-touring pe motocicletă ce asigură succesul unei călătorii memorabile și vă va spune că dincolo de peisajele superbe admirate pe drum, de confortul din șa, de autonomia bună și puterea “armăsarului”, cel mai important lucru este zâmbetul întipărit pe figură în spatele vizierei căștii.

Text: Cătălin Șoloc / foto: producători – articol publicat de autor în revista de “modern luxury” CAESAR  nr. 116 – www.caesaremporium.com

Acest zâmbet, de nestăpânit și care durează zile întregi după întoarcerea acasă dintr-o vacanță pe două roți, este încununarea tuturor experiențelor minunate de pe drum, a tuturor senzațiilor vizuale, auditive și chiar olfactive trăite în șaua motocicletei. Pentru că, după cum se spune în lumea hoinarilor, “importantă nu este destinația, ci frumusețea drumului parcurs până la ea”. Sunt multe feluri de a face grand-touring, în funcție de vârsta, stilul de viață și bugetul fecăruia, dar ceea ce noi numim “ultra touring” se poate face doar în șaua unor motociclete reprezentând expresia maximă a confortului, a tehnologiei și a luxului. Adresate celor care apreciază și își permit un “pachet all inclusive” pe două roți, aceste motociclete fascinează publicul prin dotările lor extravagante și prin rafinamentul cu care își livrează performanțele. În lume sunt doar câteva exemple de asemenea “crucișătoare”, pentru că și clientela lor este destul de restrânsă, date fiind prețurile de achiziție. Iatã trei dintre aceste modele exclusiviste.

P90066737_highRes_mic

Cel mai recent intrat pe lista scurtă și exclusivistă cu “ultra-tourere” este BMW K 1600 GTL Exclusive, modelul de top al gamei cu motoare în 6 cilindri a constructorului bavarez. Un motor cu 6 cilindri montat pe o motocicletă nu este o premieră, după cum veți vedea imediat, însă faptul că propulsorul BMW are o arhitectură “în linie” și că la o cilindree de 1600 cmc este aproape la fel de compact ca un motor cu 4 cilindri, este o realizare inginerească de excepție. Considerat o bijuterie în lumea moto, acest motor are performanțe demne chiar și de un automobil, pe care le livrează într-un mod liniar, suveran, pentru a asigura riderului și pasagerului o călătorie cât mai confortabilă: 160 CP la 7750 rpm și 175 Nm la 5250 rpm. Acest pachet de mușchi echipează doar cele mai luxoase modele BMW, iar K 1600 GTL Exclusive este vârful-vârfurilor acestora. Arhitectura motocicletei este una de sport-tourer, cu accent pe dinamismul prestațiilor. Începînd cu suspensia controlată electronic – oferind o rigiditate sau suplețe în funcție de dorințele pilotului – și continuând cu pachetul de siguranță înglobând absolut toate inovațiile prezentului – controlul tracțiunii, ABS, asistență la pornirea în rampă, mai multe moduri de livrare a puterii, faruri adaptive cu LED care baleiază pentru iluminarea virajelor – această motocicletă este un adevărat computer pe roți. Un computer care are și funcții complete de entertainment și conectivitate, la fel ca un automobil de lux: navigație cu ecran color, sistem audio Hi Fi cu difuzoare în față și în spate și radio cu mp3, integrare cu telefonul mobil.

2014-BMW-K1600GTL-Exclusive5_crop

P90139434_highRes_bmw-k-1600-gtl-MIC
La capitolul confortului la drum, la fel, un pachet complet: parbriz cu reglare electrică în înălțime, încălzire în manșoanele ghidonului, încălzire în șaua pilotului și a pasagerului, spațiu generos pentru bagaje în coburi și topcase, spătar tapițat și cotiere pentru pasager… facilitățile și tehonogiile sunt atât de multe încăt vă invităm să consultați pagina producătorului pentru o listă completă: http://www.bmw-motorrad.com.ro.

Dacă vă trece prin cap vreo dotare pe care o motocicletă de lux ar trebui să o aibă, fiți pe pace, acest BMW o are deja. Nava-amiral a constructorului german a fost gândită să ofere o călătorie cât mai aproape de perfecțiune, în cele mai confortabile și mai sigure condiții pentru pilot și pasager, pentru un număr oricât de mare de kilometri parcurși pe zi. De altfel, aceasta este chiar definiția conceptului de ultra-touring, spunem noi.

2015-honda-gold-wing-red-1800-40th-annv-motorcycle-bike-MIC

Honda GL1800 Goldwing, o veterană, o “pionieră” și o favorită a segmentului tourer-elor, își încântă posesorii încă din 1974. Arhitectura este una de chopper/cruiser, cu o poziție relaxată, potrivită pentru parcurgerea drumurilor foarte lungi fără dureri de spate, genunchi, etc… De la o generație la alta, Goldwing a devenit un pachet din ce în ce mai complet și mai rafinat, așa cum era de așteptat de la cel mai mare producător moto din lume – Honda. De altfel, multe dintre inovațiile și dotările care țin de confort și siguranță găsite astăzi pe motociclete, au fost prezente pentru prima dată pe Goldwing. Vă spunem doar că a fost prima motocicletă cu airbag și cu sistem de navigație cu ghidare audio în cască, introduse în producția de serie acum aproape 10 ani. Acest adevărat “yacht” de asfalt este propulsat de un motor boxer cu 6 cilindri de 1800 cmc, amplasat longitudinal, unic în lumea moto prin arhitectura sa. Centrul de greutate foarte coborât este un alt atu al acestui motor, astfel încât motocicleta își ascunde bine multele kilograme și este ușor de manevrat. Puterea maximă livrată – 118 CP – nu pare impresionantă, însă cuplul motor de 170 Nm este dezvoltat atât de devreme în plaja de turație, datorită configurației boxer, încât Goldwing-ul nu are niciun fel de problemă în a-și transporta în forță atât pasagerii, cât și bagajele lor.

5_201102231013513 copy

 

d20e6bed935477947f1ed19e81e0435b

Iar spațiile pentru bagaje sunt extrem de generoase în coburii integrați și în topcase. Goldwing este campioana spațiilor de depozitare, pe care inginerii Honda le-au creat oriunde au găsit loc liber în carenaj și sub șaua generoasă. Vorbind de carenaj, acest super-cruiser oferă o protecție generoasă împotriva elementelor naturii, încălzindu-și pilotul inclusiv la picioare prin fante care direcționează căldura degajată de motor. Dotările au fost întotdeauna impresionante la acest model de avangardă și rămân la fel și în prezent, după cum este ușor de remarcat privind multitudinea de butoane din bord și de pe ghidon: cruise-control, monitorizarea presiunii pneurilor, sistem audio “surround” cu radio prin satelit, navigație cu ecran color, conectivitate USB, mânere și șei încălzite, etc… din nou, lista este atât de lungă încât vă invităm să citiți specificațiile complete la adresa: http://www.honda-moto.ro.

Honda Goldwing 2012 47 2560x1600

Harley-Davidson Electra Glide Ultra Classic este un power-cruiser la fel de complex ca numele său. Firește, prestigiosul constructor american, care a livrat întotdeauna produse excelente în segmentul touring, nu putea lipsi de pe lista noastră, iar “Electra”, cum este alintată motocicleta de numeroșii săi fani, este vârful său de gamă. Apărut în 1965 și înzestrat cu toate dotările pe care le-a putut gândi Harley în cei peste 110 de ani de tradiție, acest mega-tourer este bagger-ul suprem (bagger = motocicletă americană cu coburi integrați) iar carena sa frontală, botezată “batwing” (aripa de liliac), are un design recunoscut de pasionații din toată lumea.

2787_crop_mic

Celebra Electra Glide Ultra Classic este, așa cum indică și numele, construită după tipicul tradițional american, cu dimensiuni impunătoare, mult crom, motor mare V2 cu sunet specific, suspensie confortabilă, plus fotolii generoase pe post de șei și spații de depozitare primitoare. În prezent, Harley-Davidson își dotează gama touring cu tehnologii la nivelul anului 2015, deoarece chiar și clienții săi cei mai conservatori își doresc facilități superioare: faruri cu LED, frâne combinate cu ABS, pornire fără cheie și alarmă integrată cu imobilizator, sistem de navigație cu ecran touch-screen, conectivitate USB, integrare cu telefonul mobil. Clasicele dotări din trecut sunt firește și ele prezente: sistem audio cu radio, amplificator de 25 watti pe canal și 4 difuzoare, mânerele ghidonului încălzite, etc…

14_flhtcu_det2

 

3551_MIC

Motorul este un Twin-Cam cu răcire pe aer și ulei, de 1700 de cmc. Cuplul maxim generos de 138 Nm este livrat încă de la 3750 de rotații pe minut, astfel încât masivul cruiser de 400 de kg trage ca o locomotivă, purtându-și pasagerii rapid, lin și maiestuos, ca pe o pernă de aer. A conduce un Electra Glide este, mai ales în Statele Unite, un semn că ești un cunoscător și că miile de kilometri ale Route 66 nu sunt o corvoadă, ci o plăcere pentru tine. De altfel, Electra are grijă să-ți asigure tot confortul pentru asta. Ultra-touring în starea sa cea mai pură, așa cum l-au făcut înaintașii – hoinarii originali. Aflați mai multe despre Ultra Classic accesând: http://www.harley-davidson-bucuresti.ro.

2812_CROP

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.