Cafe-racer & Scrambler, noile tendințe la EICMA 2015

Salonul moto de la Milano – EICMA – este evenimentul la care an de an se dă , cum se spune, ora exactă în lumea celor două roți. Toți marii producători își prezintă aici noutățile pentru anul ce va urma, astfel că acest eveniment este cel mai bun prilej pentru presă și public să afle care sunt tendințele industriei moto în viitor. Anul acesta nu a făcut excepție și am putut admira la Milano câteva premiere mondiale notabile. Cât despre tendințe, acestea sunt clare, cel puțin pentru piața europeană.

Autor: Cãtãlin Soloc – foto: EICMA/producãtori – Articol publicat de autor în revista AutoPro nr.43 – www.autopromag.ro

În ultimii ani, motocicliștii de pe Bătrânul Continent s-au orientat în număr din ce în ce mai mare către modele dual-sport și adventure, adică “agregate” mari, confortabile, potrivite pentru călătorii foarte lungi, dar capabile și de incursiuni pe drumuri forestiere și chiar în off-road. Această preferință rămâne actuală, însă remarcăm o creștere semnificativă a apetitului publicului pentru modele cu design aducând aminte de anii 60′ și 70′, așa-numitele neo-retro. Inițiată și răspândită de artiștii custom independenți din toată lumea și cucerind inimile publicului – via Internet – mai ales în ultimii 10 ani, această modă a fost adoptată în scurt timp de producătorii main-stream, care au sesizat oportunitatea unui nou segment lucrativ – cel de “lifestyle”. Astfel, toți marii actori de pe scena moto mondială au prezentat și anul acesta la EICMA modele care se înscriu în această tendință clasică, împărțită clar în două curente “vintage”: cafe-racer și scrambler. Primul este de sorginte britanică și….huliganică: motociclete clasice, dezbrăcate de orice accesoriu inutil și aducător de kilograme nedorite și cu motoare modificate pentru performanțe cât mai ridicate. În anii 60′, o motocicletă cafe-racer îi permitea posesorului să câștige o cursă între două cafenele de pe marginea autostrăzii și să atingă viteza magică, la vremea aceea, de 160 km/h. Triumph și Norton au fost cele mai populare “fiare” ale genului și au rămas așa și în ziua de azi, inclusiv cu gamele lor actuale. Înflorit în aceeași perioadă în Statele Unite, scrambler-ul propunea o abordare mai largă și mai relaxată a vieții “călare”. Motocicletele din această categorie erau apropiate ca stil de cele cafe-racer – simplitate, greutate redusă – dar aveau motoare mai mici, gardă la sol mai mare, o poziție la ghidon mai relaxată și pneuri cu profil pronunțat, care permiteau incursiuni pe drumuri de pământ sau chiar câte o “forjă” ocazională în stil flat-track. Primul scrambler a fost fabricat de Ducati – chiar așa s-a și numit – și a fost un mare succes la americani, însă denumirea s-a implantat atât de adânc în cultura moto mondială încât producătorul italian nu mai poate emite pretenții de exclusivitate asupra ei. De atunci, multe mărci prestigioase fabrică scramblere și uneori le dau acest nume oficial. Printre ei, firește și Ducati, care se mândrește și azi cu originalul, readus la viață anul trecut.

Ducati Scrambler 3

În 2015, producătorul din Borgo-Panigale ne propune un Scrambler de cilindree mică, botezat Sixty2. Propulsat de un clasic bicilindru în “L” răcit cu aer de 399 cmc – jumătate din capacitatea modelului superior – acest baby-scrambler de 41 de cai putere va permite celor de la Ducati să-și extindă baza de clienți cu motocicliștii aflați la început de carieră pe două roți – care nu sunt deloc puțini. Inclusiv prețul motocicletei este în zona entry level. Stilistic, noul model își va flata posesorii la fel de mult ca fratele mai mare, grație design-ului aproape identic, unul care s-a dovedit a fi un mare succes la public.Tot la capitolul lifestyle, dar la categoria grea a power-cruiserelor, Ducati a lansat motocicleta care a fost votată drept cea mai frumoasă de la EICMA 2015 – XDiavel. Acest pachet de mușchi și atitudine arată impresionant, dar propune o abordare mai relaxată, mai conformă cu stilul clasic de cruiser, cu o poziție la ghidon mai potrivită pentru drumuri lungi la viteze moderate. Aceasta în comparație cu Diavel-ul original care imprimă pilotului un stil agresiv de condus, o tendință de a ține accelerația deschisă permanent. Motorul lui XDiavel este un L2 de din noua generație a seriei de succes Testastretta, de 1262 de cmc, livrând 156 de cai putere la 9500 de rotații pe minut și un cuplu impresionant de 129 Nm. XDiavel are în mod evident o rețetă constructivă total opusă lui Scrambler, dar și altă categorie de clienți și alt preț. Motocicleta este sofisticată până la ultimul șurub, beneficiind de ultimele tehnologii: traction control, launch control, ABS, mai multe hărți de putere, etc… De notat că este și prima motocicletă cu transmisie pe curea fabricată vreodată de Ducati.
Xdiavel 3_mic

În vremurile romantice care au impus tendințele stilistice ce au rezultat în actualul neo-retro, motocicletele Yamaha din seria XS erau printre cele mai apreciate și… customizate. XS-urile japoneze au fost folosite drept bază pentru unele dintre cele mai frumoase cafe-racere, dar și scramblere. Yamaha dorește ca fanii mărcii să se poată bucura de această moștenire și propune pentru 2016 o declinare clasică a modelului de succes FZ9, botezată XSR900. Beneficiind de aceeași tehnologie avansată și de performanțele sportive ale FZ-ului (furcă upside-down, traction control, frâne radiale, ABS), noul XSR își va trata clienții cu tușe stilistice “vintage”, care îi vor încînta cu siguranță atât pe nostalgici, cât și pe tinerii “trendy”: rezervor profilat cu ornamente old-school; far rotund, dar cu leduri; lampă stop tot rotundă și amplasată deasupra aripii, dar tot cu leduri; instrumentația de bord simplă și cu formă clasică, dar cu afișaj digital, etc… Motorul este un tricilindru de 847 cmc care furnizează 115 cai putere. Cea mai apreciată schemă de culori va fi cu siguranță galbenul de “curse” tradițional la Yamaha în ultimii 60 de ani, care chiar așa se numește: “60th anniversary yellow”.

16spbk_xsr900_a2_c2b_087

Dar poate că nu XSR900 este cea mai notabilă premieră Yamaha de la EICMA 2015, ci “nakedul” MT10 care este, în esență, un superbike R1…dezbrăcat de carene. Cu un design mega-agresiv, a fost creat pentru a fi un succesor de succes pentru FZ1 și un adversar redutabil pentru BMW S1000R, Ducati Monster 1200, Kawasaki Z1000 sau KTM Superduke. Aici nu mai vorbim de o motocicletă de lifestyle, ci de un monstru destinat celor cu experiență la ghidon, care trăiesc pentru adrenalina provocată de pilotajul la limită. Performanțele sale, furnizate de cvadricilindrul de 1000 de cmc, se anunță similare cu ale super-sportivei din care derivă și chiar dacă producătorul din Iwata nu a comunicat încă o cifră pentru putere, putem bănui că se apropie de cei 170 de cai la roată dezvoltați de R1.

Yamaha MT10

La rândul său, Honda a avut în anii 60′ și 70′, o pleiadă de modele emblematice – în special seria CB – aflate printre preferatele artiștilor custom ca bază de lucru pentru proiecte. De altfel, multe dintre prototipurile de curse Honda din acea perioadă au imprimat tendințele stilistice ale curentului cafe-racer. Fidel moștenirii sale, constructorul japonez a oferit periodic pasionaților câte un model retro. De data aceasta însă, Honda a ales alt drum, cu CBSix50 Scrambler, un concept radical care ar putea anunța un viitor produs de serie. Scramblerul este o nișă pe care Honda nu a exploatat-o în ultimele decenii, așa că… de ce nu? Construită pe platforma naked-ului modern și cam lipsit de personalitate CB650F, prototipul demonstrează că o motocicletă poate arăta în multe feluri – inclusiv fascinant – dacă te joci cu forma rezervorului, a șeii, a farului, etc… CBSix50 este însă o interpretare modernă, nu clasică, a rețetei scrambler, care ne dezvăluie cum vede Honda viitorul acestei nișe, cu adresabilitate mai degrabă la tinerii dinamici decât la riderii maturi, nostalgici După cum se observă din profilul pneurilor și din scutul din luminiu al motorului, acest concept este mult mai orientat către off-road decât propunerile similare ale celorlalți constructori.

 

honda_cbsix50_concept-1920x1080

Și tot la capitolul reinterpretărilor moderne, nu putem trece mai departe fără să menționăm prezența, tot la standul Honda de la Milano, a noii generații Africa Twin. Absentă din oferta “Big Red” timp de peste 10 ani, Africa Twin este o legendă a rally raidului Dakar și are în continuare zeci de mii de fani în toată lumea. Pentru a fi fidelă moștenirii sale “adventure”, noua generațtie a fost dezvoltată pornindu-se chiar de la actuala Hondă care concurează la Dakar – CRF450R Rally – și promite să aibă multe dintre calitățile de off-roader ale acesteia.

AfricaTwin

Salonul de la Milano a fost ales de BMW pentru prezentarea celei mai recente declinări a retro-naked-ului său cu motor boxer “R nineT”. Este vorba despre versiunea finală, ce va fi introdusă în producție, a conceptului “Path22”, prezentat în vară la Biarritz. Încă de pe atunci, presa de specialitate a fost încredințată că acest prototip, în designul căruia și-a “băgat coada” celebrul Roland Sands, anunța apropiata producție a unui scrambler. Și iată că cei de la BMW nu au dezamăgit, iar modelul final se numește chiar… R nineT Scrambler. Pneuri dual-sport, jante spițate, protecții tip burduf la amortizoare, șa scurtă profilată, ghidon înalt, eșapament ridicat pe lângă cadru – rețeta clasică a fost respectată ad literam de constructorul german. Și cum R nineT a fost până acum un succes în orice formă a fost propus pentru vânzare, anticipăm că și acest nou model va avea mulți doritori, în special în rândul fanilor BMW care până acum erau nevoiți să apeleze la customizatori pentru conversia de la roadster la scrambler.

 

BMW 2

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.