Promoția 2016 – partea 2: clasa Naked/Standard – cele mai importante “dezbrăcate” de anul acesta

Cu sportivele într-un permanent declin în preferințele cumpărătorilor și odată cu reorientarea acestora fie către latura de life-style a motociclismului, fie către cea practică, clasa naked pare a căpăta din nou avânt. Acest lucru se observă atât din cifrele de vânzări cât și din afluxul de modele noi lansate în ultimii ani de marii constructori. În 2014, BMW a făcut o adevărată demonstrație de forță atunci când și-a dezbrăcat super-sportiva de carene și a lansat super-naked-ul S1000R. A fost un mare succes la publicul care nu mai avusese parte demult de o propunere la această categorie, trecuți fiind anii în care KTM Superduke, Honda CB1000R, MV Agusta Brutale, Suzuki B-King sau Yamaha FZ1 erau noutăți. O replică niponă la recenta îndrăzneală bavareză era inevitabil să apară în cel mai scurt timp, iar ea a venit toamna aceasta din “partea întunecată a Japoniei”, adică de la Yamaha.

Autor: Cătălin Șoloc / foto: producători

Yamaha MT10
“The Dark Side of Japan” este un concept al constructorului din Iwata ce pare a desemna cu un soi de atelier al iadului dezlănțuit, care din când în când mai aruncă pe ușă câte un demon pe două roți, care ne fascinează și ne livrează doza de adrenalină. Așa a fost cazul cu MT09 și așa este cazul și cu noul și mult mai radicalul MT10, prezentat în toamnă la salonul de la Milano. Cum am zis, trecuse mult timp de când Yamaha prezentase ultima oară un adevărat super-naked care să ne ridice părul pe mâini, însă acum a livrat cu prisosință. Eliminând carenele de pe superbike-ul R1 de ultimă generație și atasând în schimb o “față” de Transformer aflat în plină criză de nervi, constructorul japonez ne-a reamintit ce știe să facă mai bine, respectiv să domine. MT10 este înzestrat cu cvadricilindrul “cross-plane” de 1000 cmc de la R1 și cu întreg pachetul electronic de la sportivă, dar cu o poziție de pilotaj mult mai relaxată, deși în continuare agresivă, “angajată” pe roata față. Performanțele noului model nu au fost încă anunțate, însă ne putem aștepta să fie competitive cu ale concurentului direct BMW S1000R, adică 160-170 CP și un cuplu motor generos, disponibil încă de la turații joase. Pentru că a reaprins flacăra pasiunii – cum se spune – în inimile iubitorilor de naked și nu numai -subsemnatul inclus – consider că Yamaha MT10 este cea mai notabilă apariție din această categorie în 2016. Ea poate fi achiziționată în Romania de la importatorul oficial, Motodynamics – www.yamaha-motor.eu/ro

Yamaha-MT-10-04
Yamaha MT03
Dar “The Dark Side of Japan” mai dă naștere periodic și câte unui mini-drac, nu foarte furios dar cu mare potențial la clienții tineri de ambele sexe, iar anul acesta avem parte de un nou MT03 de la Yamaha. Noua generație a naked-ului entry-level împrumută motorul bicilindru de 321 cmc și 41 CP de la sportiva pentru începători YZF-R3, pentru adeveni o motocicletă cu o bază generoasă de cumpărători, ce va fi vândută pe toate piețele lumii. Dacă performanțele lui MT03 nu vor fi impresionante pentru motocicliștii cu experiență, în schimb vor fi mai mult decât satisfăcătoare pentru cei aflați la început de drum pe două roți. În plus, nivelul ridicat al de finisării, tipic Yamaha, îi va flata cu siguranță pe cumpărători. Iar dacă este înzestrată cu aceeași agilitate și stabilitate pe viraje, combinată cu accesibilitatea pentru începători cu care m-a încântat R3-ul vara trecută pe circuit, atunci noul MT03 va fi un succes chiar mai mare decât versiunea sportivă, datorită unei poziții mai relaxate la ghidon. Cel mai mare dealer de Yamaha din țară poate fi găsit la București – Dual Tours – www.motociclete.com.ro

Yamaha_MT_03
BMW G310R
BMW a arătat ce avea de arătat în categoria super-naked, iar “R”-ul lor a stabilit noile tendințe, dar acum se prezintă la luptă și în clasa entry-level, acolo unde concurența japoneză a fost mereu puternică, în timp ce germanii nu prea. G310R este motocicleta BMW cu cea mai mică cilindree în prezent, dar se vrea impresionantă, motiv din care împrumută mult din stilul fraților mai mari S1000R și R1200R. Efectul este cel scontat, pentru că arată mai agresivă decât este. G310R este construită în India, de compania TVS, într-o uzină pusă la punct de BMW și dotată exclusiv cu echipamente germane. Motocicleta este pusă în mișcare de un motor monocilindru de 313 cmc, răcit cu lichid și alimentat prin injecție. Puterea livrată este de 34 CP, iar greutatea la gol este de 158 kg, caracteristici care fac din 310R o propunere foarte interesantă pentru începătorii din toată lumea, dar și pentru aproape toți riderii din Asia, care pe așa ceva se deplasează. Cadrul este tubular din oțel, iar bascula – destul de lungă – este din aluminiu turnat. Surprinzător pentru clasa din care face parte, mezinul BMW este înzestrat cu o furcă upside-down și cu un etrier radial cu 4 pistonașe pe față, care “mușcă” dintr-un disc de 300 mm. La roata spate, un etrier flotant cu două pistonașe și disc de 240 mm. ABS-ul este, firește, în standard. O altă caracteristică ce anunță o motocicletă seriosă, cu o manevrabilitate bună, este dimensiunea pneurilor: 110/70/17 pe față și 150/60/17 pe spate. Un lucru foarte important pentru acomodarea riderilor de orice statură îl constituie înălțimea șeii, care poate varia, la cererea cumpărătorului, între 760 și 815 mm. G310R este cu siguranță o motocicletă foarte importantă pentru volumele de vânzări ale BMW pe piața globală, având în vedere că germanii o promovează punând accent pe ușurința cu care se conduce motocicleta, pe comportamentul neutru și pe stabilitatea foarte bună, adică pe faptul că este potrivită pentru oricine. Și având în vedere modul în care și-au atins bavarezii obiectivele în ultimii ani, adică cu precizie…germană, nu mă îndoiesc că ținta pe care si-au propus-o cu acest roadster entry-level este realistă. Motocicletele BMW pot fi achiziționate în Romania de la importatorul oficial – www.bmw-motorrad.ro

BMW G 310 R (K03)

Suzuki SV650
A fost o mare bucurie pentru mine să descopăr că Suzuki a hotărît să relanseze una dintre cele mai de succes motociclete ale sale și totodată una dintre cele mai bine vândute din clasa naked la nivel mondial – SV 650. Personal, am fost întotdeauna încântat de motorul V2 al SV-ului, pe care l-am considerat unul dintre cele mai bune și mai prietenoase cu începătorii și satisfăcătoare pentru cei cu mai multă experiență în egală măsură, fie că a fost montat pe V-Strom sau pe mai puțin norocosul Gladius. Suzuki și-a dat seama că aproape a ucis SV-ul redesenându-l, rebotezându-l Gladius și poziționându-l în piața ca model “life-style” sau pentru fete și a decis să revină la origini, la denumirea și simplitatea funcțională care a avut atâta succes. Cu peste 140 de componente reproiectate pentru anul acesta, noul SV650 este înzestrat cu ceea ce, cred eu, i-a lipsit mereu, adică un foarte frumos cadru stil “trellis” din profile tubulare. Vechiul cadru din profile groase de aluminiu nu mi s-a părut niciodată aspectuos. Motocicleta este mai ușoară cu 8 kg și mai puternică cu 4 CP decât predecesoarea sa. V2-ul, care a primit câte o bujie suplimentară pe fiecare cilindru și injectoare cu 10 orificii, livrează acum 75 CP. Bordul a fost și el modernizat – avem acum de-a face cu un ecran LCD multifuncțional dotat inclusiv cu indicatoare de treaptă de viteză și de consum mediu și instantaneu. Dar, în plus față de toate upgrade-urile de care beneficiază, Suzuki SV650 arată din nou bine! Pentru achiziții în România – http://moto.suzuki.ro

SV650_-Suzuki_1
KTM 690 Duke
Duke este cel mai important model de stradă al KTM, pentru că este motocicleta care i-a permis pe vremuri trecerea de la off-road la asfalt și câștigarea unui număr mare de clienți în rândul non-enduriștilor. Aflat acum la a treia generație, Duke se prezintă în 2016 cu un motor LC4 profund modernizat, înzestrat cu o chiulasă nouă și cu un arbore de echilibrare suplimentar. Noul propulsor dezvoltă cu 7% mai multă putere și cu 6% mai mult cuplu, adică 73 CP și 74 Nm (75 CP pentru modelul Duke R, datorită eșapamentului Akrapovic din titan). De asemenea, se turează acum până la 9000 rpm și vibrează mai puțin. Cei de la KTM spun că în prezent LC4 este cel mai puternic monocilindru de producție de serie din lume. Cadrul “trellis” din profile sudate cântărește doar 9 kg, iar suspensia WP conferă motocicletei aceeași bine-cunoscută agilitate pe viraje. Și luând în calcul cele numai 148 de kg la gol ale motocicletei, se pare că Duke râmîne și în 2016 același “bad boy” pe care îl știm dintotdeauna, dar și mai agresiv. Iar pentru a-l face accesibil și riderilor cu un nivel de experiență mai redus, Duke 2016 beneficiază de 3 moduri de livrare a puterii: Sport, Street și Rain (ploaie). Puteți cumpăra KTM de la dealerul din București/Sibiu – www.1ktm.ro

KTM-690-Duke_1
Honda CB 500F
Naked-ul mijlociu produs de Honda din “timpuri imemoriale ale istoriei” a fost mereu atât un deschizător de drumuri pentru alți constructori cât și unul dintre modelele preferate ale commuter-ilor din lumea întreagă. De la o generație la alta, CB 500 a fost modernizat dar și-a păstrat aspectul clasic, atuurile sale fiind mai degrabă accesibilitatea și fiabilitatea, decât fascinația. De abia cu o generație în urmă Honda a decis să restilizeze serios motocicleta, ceea ce a generat un nou succes global în clasa sa. Chiar dacă a evoluat cu pași mici, CB 500 F nu a dispărut niciodată din topul celor mai bine vândute naked-uri la nivel mondial. Și are toate șansele să intre anul acesta și în topurile din țara noastră, nu neapărat datorită îmbunătățirilor aduse noii generații, ci pentru că importatorul Honda în România abordează anul 2016 ca pe o revenire în forță, cu noi dealeri în București (despre care vă voi da mai multe amănunte în curând), cu stoc de motociclete în depozit cu și modele la test pentru presă și clienți. Revenind la noul CB 500F, pentru 2016 a primit aceleași upgrade-uri despre care am vorbit și în cazul lui CBR 500R – manetă de frână față reglabilă, eșapament nou, furcă reglabilă în pretensionare, rezervor mai mare, faruri și stop cu LED-uri. Foarte important, prețul CB-ului a fost mereu foarte competitiv, un alt motiv pentru care cred că novicii români și nu numai ei vor aduce această motocicletă în topurile vânzărilor de acum înainte. În România, motocicletele Honda sunt importate de Honda Trading – www.honda-moto.ro

2016_Honda_CB500F_6

Dacă v-a plăcut acest articol nu uitați să vă exprimați aprecierea printr-un “like” pe pagina oficială de Facebook: www.facebook.com/motortest.ro