Promoția 2016 partea 3: clasa Adventure Touring – cele mai notabile apariții de anul acesta

Motocicletele “adventure”, care până nu demult erau cunoscute drept dual-sport, reprezintă categoria cu cea mai spectaculoasă creștere pe piață în ultimii 10 ani. Încet dar sigur, super-sportivele au pierdut mult teren, dar aici producătorii și-au făcut-o cu mâna lor, pentru că au neglijat clientul de pe stradă și au propus versiuni din ce în ce mai radicale, dorind “baze solide” pentru participarea la curse.

Autor: Cătălin Șoloc / foto: producători

Viteziștii, mai ales cei ajunși la vârsta maturității – adică exact cei cu buzunarele mai bine garnisite – au început să fie din ce în ce mai deranjați de lipsa de confort a modelelor lor preferate și s-au reorientat către motociclete cu care puteau să călătorească pe distanțe lungi, la viteze aproape la fel de mari ca până atunci, dar fără să amorțească și având la dispoziție spații ample pentru bagaje. La fel s-a întâmplat și cu sport-tourerii – au remarcat că există motociclete și mai confortabile și mai bine accesorizate decât ale lor. Astfel, toți aceștia au încălecat pe adventure tourer-e, care au devenit de-a dreptul o modă și, chiar dacă 90% dintre ei nu vor ieși niciodată în off-road cu ele,… ei bine, măcar o pot face dacă le trece prin cap.

BMW R1200GS(Adventure), “El Lider Maximo” în clasă:

bmw_adv

Cel mai ilustrativ exemplu este Marea Britanie, unde sportivele dominau copios piața până de curând – erau aproape o religie – și unde în ziua de azi cea mai bine vândută motocicletă din toate clasele de peste 500 cmc este BMW R1200GS. Asftel, deloc de mirare, concurența în clasa aventurierelor este acerbă, cu constructorii mari încercând – până acum fără succes – să-l detroneze pe liderul absolut al vânzărilor din segment, BMW. Aparițiile din 2016 sunt modele excelente, care dau un suflu nou luptei pentru supremație.

Honda Africa Twin

Cea mai așteptată apariție nouă în această clasă a fost de departe Honda Africa Twin (CRF1000L). Descendentă a unui model cu prestigiu și popularitate rar întălnite, un deschizător de drumuri în ale off-road-ului pentru non-enduriști, noua Africa Twin nu avea de ales decât să fie foarte bună. În plus, Honda nu a mai avut o motocicletă adventure pur-sânge de 12 ani, de la scoaterea din producție a vechii Africa Twin. Încercarea bravă de a puncta în segment cu ultra-sofisticata VFR 1200X a fost un eșec. Fanii voiau ceva mai “hardcore”, mai agil, care să le aducă aminte de Dakar și de vechea generație a “Africanei”. Ei bine, Big Red i-a servit pe aceștia în 2016, proiectând noua Africa Twin în ideea de a reproduce cât mai multe dintre calitățile mtocicletei de Dakar – CRF450 Rally.

honda-africa-twin-2

Firește, este o motocicletă de stradă, dar o sumedenie de soluții tehnice pot fi identificate ca provenind de la modelul Rally. Noul CRF1000L nu are absolut nimic constructiv în comun cu vechiul XRV750. Doar numele, moștenirea și, speră Honda, calitățile: performanța în off-road, confortul pentru touring și agilitatea în traficul zilnic. În primul rând motorul nu mai este un V2 ci un bicilindru paralel de 1000 cmc, răcit cu lichid, având doi arbori de echilibrare, care livrează cifre “rotunde”: 100 CP la 7500 rpm și 100 Nm la 6000 rpm. Se anunță foarte elastic și vânjos de la turații joase. Mulți au fost surprinși că Honda nu a ales să intre în luptă cu un agregat de 1200 cmc, ca principalii rivali, însă inginerii japonezi au argumentat că motorul de un litru oferă performanțe ideale pentru motcicleta în care este amplasat (228 Kg la gol), dată fiind destinația acesteia. Propulsorul are o arhitectură Unicam – cu 4 supape pe cilindru dar o sigură axă cu came – ca la modelele Honda de motocross – și este amplasat tot ca la ele, într-un cadru perimetral din aluminiu. Cadrul spate, în schimb, este din oțel, astfel încât să poată susține greutăți mari, iar în caz de tăvăleală să poată fi înlocuit cu ușurință. O indicație în plus că noua Africa Twin vrea să domine terenul accidentat este alegerea diametrului roților: 21 inci în față și 18 inci spate – cu spițe.

CRF1000L Africa Twin

Transmisia motocicletei este fie manuală cu 6 trepte, fie automată cu dublu ambreiaj (DCT) și schimbarea treptelor de la butoane. Ambele versiuni sunt dotate cu controlul tracțiunii, doar că sistemul se numește “Selectable Torque Control” – trebuiau să-i spună ei altfel… În rest, noua Africa Twin poate fi echipată cu majoritatea opțiunilor dorite de clienții de adventure, însă construcția sa mai degrabă spartană, old school, poziția în șa foarte… “enduro”, garda mare la sol și cursa generoasă a suspensiei denotă că a fost proiectată cu precădere pentru a oferi performanțe superioare în off-road, iar până la poteca favorită să te ducă pe asfalt în siguranță și confort. Parcă așa ceruseră și fanii puriști ai Africa Twin, nu? Importator în România Honda Trading – www.hondamoto.ro

Ducati Multistrada 1200 Enduro

Versiunea orientată către off-road a polivalentei din Borgo Panigale vrea să rescrie regulile clasei adventure – după cum au spus oficialii mărcii – și să ducă performanța și tehnologia către noi culmi. Obiective ambițioase, dar ținând cont că Multistrada este deja una dintre cele mai reușite motociclete din istorie, s-ar putea să le îndeplinească. Rămâne de văzut… Practic, Ducati a bifat cu versiunea Enduro ultima căsuță rămasă goală în pedigree-ul lui Multistrada. Motocicleta standard are toate atributele unui adventure complet, însă este orientată clar către performanța pe asfalt. Electronica sofisticată și motorul de 160 CP (care nu mai are nevoie de nicio laudă) nu sunt ajutate în off-road de jantele de aluminiu, pneurile duale – excelente dar totuși de asfalt – și cursa sportivă, limitată, a suspensiei.

ducati_adv

Ei bine, Multistrada Enduro are o roată de 19 inci pe față, jante cu spițe, cursa suspensiei crescută la 200 mm și un rezervor de… 30 de litri. Voila! Să nu uit, pentru o rezistență crescută în condiții dificile, bascula monobraț a fost înlocuită cu una clasică. Pneurile sunt acum cu “caramele” Pirelli Scorpion Rally (tubeless), motorul este protejat de un scut din aluminiu, iar electronica a fost completată cu un program Hill Hold, de blocare a frânei în rampă. Înălțimea șeii este de 86 cm. Șaua este și mai îngustă, pentru a facilita condusul în picioare, deziderat pentru care și ghidonul este mai înalt. În declinarea Enduro, Ducati Multistrada are toate atributele pentru a fi un top-performer al off-road-ului în clasa Adventure Tourer. Este un atac clar la lider, dar adevărata luptă pe care orice producător vrea să o câștige este cea a vânzărilor, iar la acest capitol BMW R1200 GS/GSA nu va fi detronat prea curând. Importator Ducati în România – Metrotehnica: www.ducatiromania.ro

multistr_enduro

 Triumph Tiger Explorer XR/XC

Producătorul britanic a împărțit gama Tiger Explorer în două segmente distincte – XR, mai orientată către condusul pe asfalt, ce poate fi recunoscută după jantele de aliaj și XC destinată celor care vor să iasă mai mult în off-road, care se distinge prin jantele cu spițe. La rândul lor, cele două declinări ale Explorer-ului au câte trei versiuni de echipare, astfel încât Triumph a lansat practic în toamnă 6 motociclete: XR, XRx, XRt, XC, XCx, XCa. Știu că pare complicat, dar explicându-vă diferențele dintre modelele de bază și cele de vârf, vă va fi mai ușor să le înțelegeți. Toate motocicletele sunt animate de același tricilindru de 1215 cmc cu 12 supape și transmisie prin cardan încastrat în bascula monobraț. Triumph nu a făcut publică noua cifră de putere după modernizarea motorului pentru noua generație, dar ne-a spus că este mai puternic pe întreaga plajă de turație. Vechile valori erau 137 CP/9300 rpm și 121 Nm/6400 rpm.

Tiger-Explorer-XR-and-XC

Dincolo de restilizarea de ansamblu, făcută cu bun gust și în ton cu preferințele aventurierilor – cred eu – noile Tiger Explorer au primit upgrade-uri semnificative, oricare ar fi versiunea lor de echipare. Modelele de bază XR și XC au suspensii WP complet ajustabile, ABS multi-canal și controlul tracțiunii. Toate au frâne Brembo cu etriere monobloc cu 4 pistonașe pe față. Pe măsură ce se urcă în gamă, apare suspensia semi-activă, care permite pilotului să o ajusteze electronic de la butoane de pe ghidon. De asemenea, atât ABS-ul cât și controlul tracțiunii au la modelele mai scumpe funcția “cornering” – adică acționează în concordanță cu poziția, înclinarea, viteza, etc… a motocicletei într-un viraj, grație celebrei deja Unități Inerțiale de Management (IMU). ABS-ul și TC-ul sunt decuplabile. Pentru a fi pe placul unui număr cât mai mare de clienți, motorul beneficiază acum de 5 hărți de putere: Road, Rain, Off-road, Sport și Rider.

Brand new for 2012 is the Tiger Explorer, a flagship model for Triumph's Adventure range.

Modelele vârf de gamă beneficiază de un foarte util Hill Hold Control, adică un sistem care acționează frânele când motocicleta este oprită cu fața către vârful unei pante și o împiedică să o ia la vale. Când ești încărcat cu bagaje și cu pasagerul în spate, trebuind să manevrezi câteva sute bune de kilograme, cu HHC nu trebuie să-ți mai faci griji la plecarea în rampă. Tot la versiunile de top vom întâlni cruise control, mânere și șei încălzite, șei mai joase sau mai înalte, parbriz mai înalt și reglabil electric (toate sunt reglabile manual în standard), proiectoare suplimentare, prize de 12V și 5V, scut pentru motor din plastic sau din aluminiu, crashbar-uri, etc… cam tot ce-și poate dori ca accesoriu posesorul unei motociclete ADV. Importator în România Moto Boom – www.motoboom.ro/triumph

Tiger-Explorer-XC-3