Volkswagen Tiguan GTE Active – hibridul cu “cardan” electric pregătit să înfrunte dunele

 

Volkswagen a prezentat astăzi la salonul auto de la Detroit o versiune extremă a crossover-ului său compact Tiguan de generația a II-a, sub forma unui prototip hibrid pe nume GTE Active Concept.

Autor: Cătălin Șoloc / foto: Volkswagen

Dincolo de designul său “gata de Dakar”, care îi va face pe pasionații de off-road să ofteze visători, acest prototip este folosit de constructorul german ca vitrină tehnologică pentru inovațiile sale în domeniul propulsiei hibride. Reluând tema lui Golf GTE dar într-o formă mult mai complexă, acest Tiguan este înzestrat nu cu unul ci cu două motoare electrice – câte unul pe fiecare punte – și cu un propulsor turbo pe benzină 1.4 TSI amplasat în față. Modul în care aceste 3 agregate colaborează este unic: în condiții normale, doar motorul electric răspunzător de puntea spate propulsează mașina. Când condițiile o impun, sau dacă șoferul activează tracțiunea integrală, intră în acțiune și motorul electric din față. În funcție de modul de rulare ales, motorul termic de 150 de CP și 250 Nm furnizează putere suplimentară, prin intermediul unei cutii de viteze automate DSG cu 6 trepte, sau funcționează ca generator pentru a încărca bateriile motoarelor electrice. Agregatul pe benzină poate fi folosit și de unul singur pentru a propulsa automobilul, iar bateriile pot fi încărcate și extern, de la priză.
Motorul electric ce animă puntea față dezvoltă 55 CP și 220 Nm, iar cel din spate 115 CP și 270 NM. Astfel, în modul “GTE”, cu toate cele 3 motoare în funcțiune, Tiguan Active dezvoltă un total de 225 CP și accelerează de la 0 la 100 Km/h în 6,4 secunde.

vw-tiguan-gte-active-concept-13-1

Inovație tehnologică ziceam la început. Iată unde lucrurile devin cu adevărat interesante: cutia de viteze DSG a fost proiectată special pentru acest prototip și găzduiește în carcasa sa motorul electric din față. Vă spuneam că motorul pe benzină este folosit pentru a încărca bateriile, dar modul în care se face acest lucru este unic: când bateriile nu sunt suficient de încărcate iar motorul electric din spate nu poate furniza mașinii propulsia de care are nevoie, atunci “inima” TSI începe să pompeze energie în motorul electric din față, care servește ca generator pentru cel din spate. Și întrucât energia care pune în mișcare trenul spate al mașinii vine din față “by wire” – prin cabluri electrice – Volkswagen numește acest sistem “Electric Driveshaft”, adică… ax cardanic electric. Firește, există și modul de condus cu regenerarea bateriilor – atunci când șoferul ridică piciorul de pe pedala de accelerație sau frânează, TSI-ul se oprește iar motoarele electrice funcționează ca generatoare pentru a încărca bateriile.

vw-tiguan-gte-active-concept-01-1

Șoferul poate alege între a circula în mod electric, hibrid sau convențional, de la comenzi de pe consola centrală, iar acționând butonul rotativ al sistemului 4Motion Active Control, el poate accesa mai multe moduri de tracțiune/putere pentru asfalt și teren accidentat: rocă/noroi/nisip/macadam pentru off-road și normal/sport/zăpadă pentru condusul pe asfalt. În mod exclusiv electric, Tiguan GTE Active are o autonomie de 30 de Km – mai puțin decât Golf-ul GTE care este o mașină de serie (50 Km) – însă nu trebuie să fim dezamăgiți, pentru că vorbim de un concept menit exclusiv să demonstreze tehnologia și modul în care autonomia combinată unei hibride poate depăși 900 de Km în condiții de emisii reduse (cu 64 de litri de benzină în rezervor). Baterii mai puternice pot fi oricând amplasate sub portbagaj.

vw-tiguan-gte-active-concept-04-1
Modificările aduse trenului de rulare al acestui Tiguan de generația a doua – construit pe platforma modulară MQB – pentru a-l face suficient de “dur” pentru incursiuni în teren accidentat includ jante de 16 inci “încălțate” cu pneuri de off-road BF Goodrich de 245/70 și înălțarea șasiului de la 180 mm la 245 mm. Astfel, unghiul de atac a crescut de la 25,6 la 26,1 grade, iar unghiul de degajare este și el mult mai generaos – de la 24,7 la 29,9 grade. Pachetul de protecție cu care a fost garnisit “GTE Active” (scuturi, praguri, protecții aripi) este indispensabil pentru un astfel de model extrem, dar poate prefigura și o opțiune estetică pentru o posibilă versiune de echipare a noului Tiguan, una dedicată celor pasionați de off-road.

vw-tiguan-gte-active-concept-14-1
Tiguan GTE Active este înzestrat, firește, cu cea mai nouă generație a sistemului de infotainment MIB a lui VW, cu ecran tactil de 9,2 inci și control prin gesturi ale mâinii. Dar despre acestea voi scrie într-un articol dedicat, pentru că așa cere complexitatea tehnologiei.

vw-tiguan-gte-active-concept-24-1
Dacă v-a plăcut acest articol, dați un “like” paginii oficiale de Facebook: www.facebook.com/motortest.ro

3 thoughts on “Volkswagen Tiguan GTE Active – hibridul cu “cardan” electric pregătit să înfrunte dunele

  1. Buna, imi place cum ai impartasit aceste informatii. Eu reprezint un service auto si imi place sa aflu opiniile oamenilor despe acest domeniu , bune sau rele.

Leave a Reply

Your email address will not be published.