Cu off-road în vene – AJP PR7, trail-bike redivivus

 

Segmenul “Adventure” este dominat în prezent de motociclete super-sofisticate, grele și scumpe. Majoritatea covârșitoare a celor care le cumpără fac touring pe distanțe lungi și nu ies de pe asfalt decât cel mult până la cea mai apropiată cabană, aflată la capătul unui drum forestier. Pasionații de enduro autentic aleg motociclete specializate, “spartane” și ușoare, însă foarte puține dintre acestea se pretează și la o călătorie confortabilă, eventual și cu bagaje.

Autor: Cătălin Șoloc / foto: AJP

Ei bine, constructorul portughez de motociclete off-road AJP vine anul acesta cu un model ce se situează exact la mijloc între un adventure-tourer și o “enduroaică” pur-sânge. AJP PR7 este un dual-sport modern, dar construit plecându-se de la valorile tradiționale ale unui trail-bike. De altfel, AJP se ferește să folosească definiția de “adventure” când se referă la PR7, preferând în schimb cuvântul “trail”, mai apropiat de caracteristicile cu care a dorit să-și înzestreze vârful de gamă: “o adevărată motocicletă off-road, ușoară, compactă, agilă, dar confortabilă, capabilă de un kilometraj bun și proiectată pentru a transporta bagajele necesare” – am citat din prezentarea oficială a modelului. Expus pentru prima dată în versiune finală de producție toamna trecută, la salonul de la Milano, AJP PR7 a făcut ceva vâlvă, tocmai pentru că promite calități care fac să vibreze coarda sensibilă a împătimiților de enduro. Și întrucât motocicletele AJP sunt importate și în România începând de anul trecut, vom putea să testăm noul model pentru a descoperi aceste calități.

AJP PR7_7

Având un design minimalist, bazat pe structura unei cursiere de rally-raid, PR7 promite mult dacă studiem fișa tehnică. În primul rând motocicleta cântărește la plin (inclusiv cei 17 litri de carburant) doar 165 Kg. Ampatamentul este de 1540 mm iar garda la sol de 320 mm. Cadrul este produs de AJP și este un hibrid de aluminiu/oțel, foarte ușor. Mai exact, partea din față a cadrului este din oțel și servește și ca rezervor de ulei. De aceasta sunt prinse două brațe perimetrale de aluminiu, pe care sunt montate motorul și bascula. Acest tip de cadru este caracteristic tuturor motocicletelor AJP și a fost până acum un succes pe modelele de enduro PR3, PR4 și PR5, care și-au clădit o bună reputație, inclusiv în rândul profesioniștilor care le utilizează în competiții. Pentru o bună centralizare a maselor, rezervorul de carburant este amplasat sub șa. Înălțimea acesteia este de 920 mm.

AJP PR7_3

AJP nu produce motoare și montează pe ” caprele” sale monocilindri în 4 timpi de la Yamaha și Honda, răciți cu aer sau cu lichid, de 125, 240 și 250 cmc. Pentru PR7, constructorul a ales ca propulsor tot un monocilindru, dar de 600 cmc, de la producătorul italian SWM, similar cu cel care a fost montat până de curând pe Husqvarna TE630. Este un motor răcit cu lichid, compact, ușor și de concepție modernă. Cutia de viteze are 6 trepte.

AJP PR7_6

Pentru suspensia lui PR7, cei de la AJP au apelat la producători prestigioși. Furca inversată de 48 mm este produsă de Marzocchi și, firește, este complet reglabilă, având o cursă de 300 mm. Suspensia spate este progresivă, cu o cursă de 280 de mm, amortizorul cu rezervor extern “piggyback” fiind furnizat de Sachs. Frânele constau dintr-un disc de 300 mm în față cu etrier cu 2 pistonașe și un disc de 240 mm în spate cu etrier cu 1 pistonaș. Discurile sunt furnizate de Galfer. Jantele cu spițe Excel au dimensiunea tipică pentru un trail-bike – 21 inci fața și 18 inci spatele. Motocicleta a fost prezentată cu pneuri de off-road Michelin Desert Race, dar modelele oferite la vânzare vor fi echipate cu gume “duale”, potrivite și pentru asfalt. Dimensiunile sunt 90/90 21″ și 140/80 18″. Echiparea cu componente de cea mai bună calitate continuă cu plasticele Acerbis și manșoanele de ghidon Domino. Surprinzător, în versiunea de bază, motocicleta se vinde cu o unitate GPS montată în poziție înaltă în spatele parbrizului.

AJP PR7_8

Așadar, prin designul și componentele care sunt de obicei caracteristice motocicletelor de enduro dedicate, PR7 se adresează pasionaților de off-road care nu sunt interesați de electronica sofisticată sau de dotările ce țin de confortul căutat de grand-toureri.

Motocicleta va fi disponibilă la vânzare începând din luna septembrie, dar comenzile pot fi făcute deja. Prețul comunicat pentru PR7 este 10.000 Euro cu TVA inclus, iar importatorul român propune și o soluție de finanțare (rate/leasing). Detalii suplimentare găsiți pe site-ul AJP România – www.ajpmotos.ro

AJP PR7_4

AJP PR7_1

AJP PR7_2

Leave a Reply

Your email address will not be published.