Ducati XDiavel – reinventarea Cruiser-ului

 

Cred că este deja clar pentru toată lumea că Ducati nu face niciodată ceva banal. Fie că este vorba de designul sculptural, mereu surprinzător și mereu stârnind exclamații de admirație (deh, italienii și arta…) fie că ne referim la modul “altfel” în care abordează conceptele și canoanele inginerești bine împământenite, constructorul din Borgo Panigale reușește periodic să ne surprindă.

Autor: Cătălin Șoloc / foto: Ducati

Așa s-a întâmplat și în toamnă la salonul de la Milano unde, pe teren propriu, cei de la Ducati au captivat atenția publicului cu cea mai recentă “revoluție” de clasă pe care au născocit-o: XDiavel, primul cruiser autentic din istoria mărcii. Desemnată imediat ca cea mai frumoasă motocicletă expusă la EICMA 2015, XDiavel este mult mai mult decât un exercițiu de design pornit de la un produs existent – Diavel – sau încă o variantă a acestuia.

2016-Ducati-XDiavel

Diavel-ul cunoscut până acum este mai mult un muscle-bike, un drag-bike, concurând cu Yamaha V-Max, în schimb X-ul cel nou invadează teritoriul unor celebrități ale clasei power-cruiser ca Harley-Davidson V-Rod sau Suzuki Intruder M1800. Și implicit invadează piața americană, unde cruiser-ele dețin cea mai importantă “felie”. Dar Ducati nu putea să-și facă intrarea pe această scenă decât în stil propriu, adică în mod dramatic. Propunând primul cruiser produs vreodată pe meleagurile bologneze, constructorul a dorit totodată să spargă barierele clasei și să aducă ceva inedit, șocant chiar, atât prin design cât și prin performanțe.

img3

De exemplu, la capitolele agilitate și manevrabilitate: XDiavel are unghiuri de înclinare în viraje de 40˚/40˚. Oricine a condus un power-cruiser știe că o mare problemă a acestui tip de “utilaj” este agilitatea, din cauza unghiurilor de înclinare reduse, a greutății mari și a ampatamentului generos. De fapt nu este o problemă, pentru că pasionații genului nu se ocupă cu forja pe serpentine dar… de ce nu? Cu XDiavel, abordarea sportivă a unui traseu virajat nu pare a fi dificilă deloc, din contră… Cântărind doar 220 Kg la gol, cu un ampatament de 1615 mm și având unghiurile de înclinare mai sus menționate, italianca promite să-și poarte pilotul ca o sportivă prin viraje. Dar asta e intenția oare? Se pare că nu… ceea ce ni se propune este rezumat perfect în sloganul de lansare al motocicletei: “gentleman vs. ticălos”, un soi de dublă personalitate, de melanj de eleganță fluidă și atitudine agresivă.

2016-Ducati-XDiavel-S-18

Oferindu-ne o apariție șocantă, un desgin ofensiv, Ducati ne îndeamnă în același timp să reducem puțin tempo-ul, să ieșim din transa vitezei indusă de Diavel-ul anterior și să ne relaxăm într-o poziție confortabilă tipică pentru un cruiser, cu picioarele întinse în față și brațele deschise pe ghidonul larg și înalt. XDiavel dorește să ofere clienților săi o imersiune în stil unic, italian, în cultura tipic americană a drumurilor lungi, parcurse la viteze reduse, pentru savurarea călătoriei și admirarea peisajului. Cunoașteți genul… nu contează destinația ci drumul până la ea.

017_ducati_xdiavel_2016

Un alt capitol pe care Ducati îl abordează în modul său tipic, sofisticat, este cel al confortului în șa, un “deal-breaker” în această clasă. Întrebarea este “cum vreți să stați la ghidon”, pentru că XDiavel oferă 60 de posibile configurații ergonomice: 4 poziții ale scărițelor, 5 tipuri de șa și trei feluri de ghidoane. În plus, pentru pasager, este disponibil un kit de confort constând dintr-o șa mai generoasă și un spătar. Bănuiesc că un client tipic de cruiser – de fapt orice client – va fi bulversat de această ofertă de ergonomie “la comandă”, în funcție de stilul de condus, înălțimea și/sau greutatea, chiar și vârsta pilotului (vezi genunchii celor care au cunoscut multe ierni în șa). Vorbim aici de stabilirea unui viitor standard al clasei – italienii au dat de lucru concurenței.

2016_XDiavel_leftside

2016-Ducati-XDiavel-S-07

seduta

Vreți să mai vorbim de noi standarde în clasă?!? Cum vi se pare un cruiser echipat, de exemplu, cu Unitate Inerțială de Management (IMU)?!? Pentru că XDiavel are întreg pachetul electronic de siguranță întâlnit la 1299 Panigale sau la 1200 Multistrada: traction control, cornering ABS, moduri de livrare a puterii, cruise control, launch control, etc… De ce atâta tehnologie pe un cruiser? Pentru că, deși ne îndeamnă la serenitate și voiaje “allegro ma non troppo”, XDiavel are o inimă de sportivă – din nou, italienii au felul lor de a face lucrurile…

Motorul este, firește, un L2 cu distribuție Desmodromică, dar și variabilă de data aceasta. Vorbim de noul propulsor Testastretta DVT, din familia celui care echipează și Multistrada. La Ducati, motorul este mereu o declarație de stil, așa că propulsorul lui XDiavel a fost cosmetizat la extrem, devenind un obiect de admirație în sine. Inginerii au mers până la ascunderea pompei de apă în interiorul V-ului dintre cilindri, pentru a scăpa de furtunele de cauciuc neaspectuoase, care altfel ar fi fost la vedere.

dx4

Cilindreea este de 1262 cmc, iar performanțele depășesc copios cerințele unui cruiser, în accepțiunea clasică a termenului: o putere de 156 CP la 9500 rpm și un cuplu de 129 Nm la 5000 rpm. Noua tehnologie DVT permite ca atât admisia cât și evacuarea să fie variabile, imprimând motorului o curbă de cuplu ideală pentru acest gen de motocicletă – cuplul maxim este aproape constant între 5000 și 8000 rpm, după care, până în zona roșie a turometrului, nu scade sub 100 Nm. Firește, la o simplă răsucire a manșonului accelerației, XDiavel trece de la Dr. Jeckyll la Mr. Hyde, gentleman-ul devine un ticălos, iar cruising-ul liniștit se transformă instantaneu în racing. De aceea, este înzestrat în premieră cu Power-Launch (controlul plecării în forță de pe loc).

5000-rpm

Pentru un asemenea “pachet de mușchi”, era nevoie de un șasiu pe măsură. Cadrul lui XDiavel respectă și tradiția dar și noile inovații Ducati – motorul este folosit ca element de prindere și rigidizare pentru celelalte componente (Panigale, Monster 1200), iar singura prezență Trellis este semi-cadrul din față, care și el este atașat de motor. Suspensia constă dintr-o furcă inversată de 50 mm complet ajustabilă și un monoamortizor pe spate, și el reglabil. Bascula este monobraț, din țevi de aluminiu sudate pe un element turnat, tot din aluminiu, pentru a oferi și rigiditate dar și aspect tradițional.

2016-ducati-xdiavel-is-the-eicma-2015-best-looking-bike-102319_1

Dar premiera absolută pentru Ducati, pe care o găsim introdusă în ADN-ul lui XDiavel, este transmisia pe curea. Nici un Ducati din istorie nu a mai avut transmisie pe curea, dar nici un alt Ducati nu a mai fost cruiser… Inginerii italieni au ales această soluție de transmitere a puterii la roata spate pentru răspunsul fluid și rafinamentul oferite, calități la mare căutare în această clasă.

Frânarea este asigurată de un sistem similar cu cel de pe superbike-ul 1299 Panigale – în față, două discuri de 320 mm cu etriere monobloc Brembo M50 (4 pistonașe) și pompă radială, iar în spate un disc de 265 mm cu etrier flotant cu 2 pistonașe.

XDiavel-s_2016_Amb-03

Pneurile pe care rulează “pacientul” cu dublă personalitate sunt Pirelli Diablo Rosso II de 120/70 ZR17 pe față și 240/45 ZR 17 pe spate. Jantele au primit din partea departamentului de design atenția cuvenită unor opere de artă și… au ieșit ca atare.

Așadar, Ducati ne spune să încetinim și să ne bucurăm de călătorii pe îndelete, dar ne propune pentru asta un monstru, capabil de cele mai grave fapte huliganice – elegant dar vicios, confortabil până la ultima cusătură a șeii, dar cu sânge de superbike în vene.

Ce să mai înțelegem?!? Că regulile în clasa Cruiser tocmai au fost rescrise? Așa se pare…

Primele exemplare XDiavel vor sosi în România în februarie 2016 și vor fi disponibile la importatorul oficial din București – http://www.ducatiromania.ro/

XDIAVEL-

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.