Ride Test Yamaha MT-07 – distracție pentru toată lumea, la buget redus

 

Când Yamaha a lansat acum câțiva ani conceptul “The Dark Side of Japan” pentru a relansa numele MT, primul model al seriei a fost “09”, un streetfighter în 3 cilindri cu tendințe huliganice care, pentru mine și foarte mulți alți pasionați, a redefinit distracția.

Autor: Cătălin Șoloc / foto: Mihnea Purdea

Caracterul exploziv, manevrabilitatea excelentă și sunetul de care devii dependent al tricilindrului au făcut din MT-09 un succes imediat, mai ales că o motocicletă cu “suflet” și personalitate nu este ceva ce întâlnești prea des în piața de azi – cu toți experții în marketing ai producătorilor chitiți să mulțumească o plajă cât mai largă de clienți, în dauna celor ce caută fascinația adevărată pe două roți.
V-am reintrodus în “lumea” lui MT-09 pentru a sublinia că Yamaha a ales să facă lucrurile diferit, mai ca pe vremuri, cu noua sa generație de naked-uri “întunecate” și că în ADN-ul MT-urilor au fost implantate caracterul și distracția. Cea mai bună dovadă este nou-lansata MT-10, despre care v-am povestit recent aici.

4Q9B8179-resize_2
Ei bine, sora mai mică (dar nu cea mai mică) MT-07 are toate caracteristicile de mai sus, nu diluate, ci într-o doză mai mică, pentru că se adresează și celor cu mai puțină experiență la ghidon, și celor versați care caută ceva mai docil și mai ales celor cu buzunare mai puțin adânci. Pentru că MT-07 este o motocicletă ieftină în sensul bun. Nicio componentă de pe ea nu arată… “ieftin”. Este finisată la același nivel de calitate cu MT-09 (oricum cei de la Yamaha sunt maeștri ai finisajelor chiar și pe modelele entry-level). Ba chiar și arată ca MT-09. Dacă trece una în viteză pe lângă tine și nu ești foarte familiarizat cu gama MT (mai ales cu sunetul motorului), nu îți va fi ușor să-ți dai seama dacă a fost un “07” sau un “09”. Acest lucru este cu siguranță în favoarea mezinei, pentru că silueta de streetfighter gata de atac a lui MT-09 a frânt multe inimi de bikeri.

4Q9B8151-resize
Iar cei care aleg un MT-07 beneficiază și ei de designul agresiv și de un caracter aparte, la pentru prețul de 6.500 Euro cu TVA inclus. Surprinzător, Yamaha a reușit să scoată pe piață la acest preț o motocicletă fabricată chiar în Japonia care, în ciuda încadrării evidente ca “budget bike”, are multe de oferit. Cuvintele care îmi vin în primul rând în minte când rememorez drumurile parcurse cu MT-07 sunt “distracție” și “accesibilitate”.

4Q9B8142-resize
Aceste două caracteristici sunt date de modul în care a fost proiectată: simplă, nesofisticată, cu cât mai puține componente și cât mai ușoare, un centru de greutate cât mai coborât și o bicicletă foarte agilă dar stabilă și neintimidantă. A rezultat o motocicletă care cântărește doar 182 de Kg la plin (cu ABS inclus), dar nici acelea nu se simt, nici măcar la manevrele pe loc. Surprinzător, dat fiind că atât cadrul din profile sudate cât și bascula sunt fabricate din oțel, nu din aluminu. Neintimidantă? Încă de la primii metri parcurși simți că o conduci de-o viață și că nu te va băga niciodată în belea. Nu că nu ar putea foarte ușor să o facă… veți vedea.

4Q9B7982-resize
Poziția la ghidon este una clasică, de naked și chiar dacă nu este o motocicletă mare, eu cu cei 1,83 metri ai mei m-am simțit foarte confortabil pe ea, deloc înghesuit. Scărițele sunt amplasate suficient de jos ca să nu-ți dea dureri de genunchi, dar suficient de sus ca să permită unghiuri bune de abordare a virajelor. Confortabilă, dar totuși după 200 de km parcurși în stil sportiv parcă mi-aș fi dorit ca șaua să aibă un strat de burete în plus… Înălțimea de 805 mm a șeii face motocicleta accesibilă și celor de statură mai redusă.

4Q9B8067-resize
În timpul mersului bordul LCD este foarte ușor de citit, deși nu are dimensiuni prea generoase. Informațiile afișate în schimb sunt din belșug: nivel de carburant, consum instantaneu, consum mediu, treaptă de viteză, temperatura lichidului de răcire, temperatura exterioară, indicator de rulare ECO (“pussy mode” n.r.) care apare la turații joase, trip A, trip B, etc. Ar fi mai simplu să vă spun ce nu indică bordul…. Cea mai neimportantă componentă a sa mi se pare însă turometrul (glumesc), pentru că nu ai nevoie să-l consulți mai deloc pentru a-ți alege momentul unei depășiri sau al unei reprize de accelerație aducătoare de adrenalină. Motorul lui MT-07 trage tare la orice turație, cu condiția să te afli peste 4000 rpm – sub care protestează puțin dacă răsucești brusc maneta de accelerație. Această forță răspândită pe aproape toată plaja de turație, pe care nu ai bănui-o dacă te iei după sunetul prea discret al eșapamentului, este dată de construcția în stil “dark side” a motorului.

4Q9B8140-resize
Vorbim de un bicilindru paralel de 689 cmc care livrează 75 CP la 9000 rpm și un cuplu de 68 Nm la 6500 rpm. Începătorii cu permis A2 pot comanda varianta cu restrictor, care dezvoltă 47 CP și o pot de-limita ulterior. Aceste cifrele nu vi se par, cu siguranță, impresionante, însă faptul că propulsorul are o arhitectură “crossplane” la fel ca suratele mai mari R1 sau MT-09 asigură un cuplu generos, disponibil între 3500 și 8000 rpm – moment în care puterea este deja aproape de valoarea maximă. Astfel, oricând deschizi gazul, MT-07 începe să tragă tare și liniar, iar această putere omniprezentă în combinație cu puținele kilograme ale motocicletei asigură un caracter extrem de “jucăuș”, gata oricând de atac. MT-07 pare mult mai puternică decât scrie pe hârtie, iar dacă te dai la ea brusc în primele două trepte de viteză te vei trezi imediat cu roata față plutind în aer.

4Q9B8037-resize

Cu toată această agresivitate scoasă la iveală, motorul rămâne totuși foarte prietenos și liniar în exploatare atunci când gazul este deschis normal, progresiv. Între mâna dreaptă a pilotului și livrarea puterii este o legătură directă, intuitivă, previzibilă. De aceea, MT-07 va fi blândă cu începătorii – dacă tu nu te dai la ea, nici ea nu se dă la tine – dar îi va satisface și pe cei experimentați, care pot utiliza modul de “atac urban” jucându-se din accelerație cu cuplul generos al motorului. Accelerația 0-100 km/h durează 3,8 secunde, iar până la 160 km/h ajunge în 10,5 secunde. Așadar, suficient pentru ca toată lumea să se poată distra călare pe un MT-07, cu excepția celor care sunt dependenți de performanțele extreme ale modelelor supernaked, supersport și superbike.
Dar toate calitățile motorului nu ar însemna nimic dacã ar fi montat pe o “cărămidă” și din fericire nu este cazul aici. MT-07 este una dintre cele mai manevrabile motociclete conduse de mine vreodată. Schimbările de direcție se fac prompt și fără efort, prin impulsuri ușoare asupra ghidonului și scărițelor, așa că slalomul prin trafic este o joacă. Raza de bracaj foarte bună și kilogramele puține fac ca strecuratul printre mașinile staționate la semafor să nu pună probleme nici chiar începătorilor, sunt convins.

4Q9B8178-resize
Suspensia este nesofisticată – furcă clasică nereglabilă și mono-amortizor orizontal reglabil doar în pretensionare pe spate – și este gândită astfel încât să ofere un compromis între confort și sportivitate. Pentru că MT-07 are o bună doză de caracter sportiv, stabilitatea în viraje era crucială, iar suspensia se achită cu brio de sarcină. Chiar dacă personal aș fi preferat un reglaj al furcii ceva mai sportiv, pentru a plonja mai puțin la frânări, nici o clipă nu am simțit vreo slăbiciune din partea ei, nici chiar în virajele strânse abordate mai voinicește. Motocicleta rămâne stabilă pe trasă, absorbind netulburată denivelările și permite cu ușurință ajustări la mijlocul virajului, fără a-ți da vreo senzație de nesiguranță. Să fim înțeleși, nu se compară cu suspensia complexă a lui MT-09, cu care nici sportiva Yamaha R6 nu s-ar face de râs, însă pentru utilizarea stradală dotarea lui MT-07 este mai mult decât satisfăcătoare. La prețul ei, recunosc că mă așteptam la mai puțin. La stabilitatea și manevrabilitatea foarte bune contribuie și pneurile cu care vine echipată din fabrică, competentele și costisitoarele Michelin Pilot Road 3. Din nou, nu mă așteptam la gume de acest nivel la prețul motocicletei. Aceste pneuri sport-touring sunt în perfect acord cu puterea motorului, geometria cadrului și elasticitatea suspensiei.

4Q9B8145-resize
Frânarea este asigurată la roata față de două discuri de 282 mm și etriere monobloc, iar în spate de un disc de 245 mm cu etrier flotant. ABS-ul este standard. Motocicleta frânează bine, fără să-ți dea vreo emoție, chiar și atunci când un taximetrist oprește brusc la 3 metri în fața ta. La nevoie, când de exemplu asfaltul este rece, ABS-ul este prezent la datorie, dar cu discreție. Dozarea cu ușurință din comenzi a frânelor, permițând inclusiv modularea presiunii până în mijlocului virajelor, stă mărturie că deși sistemul este unul nesofisticat, nu este în schimb “ieftin”. Este bine “împerecheat” cu performanțele motocicletei.

4Q9B8077-resize
MT-07 a fost creată în principal pentru oraș, însă nu refuză un drum lung, pentru că are o autonomie foarte bună, deși rezervorul găzduiește doar 14 litri de benzină. Dat fiind că vântul devine deranjant la peste 130 km/h – ca pe aproape orice naked – este preferabil să circulați în ritm constant la această viteză, cu un consum afișat de 3,5 – 3,7 litri la suta de km, în treapta a 6-a a cutiei de viteze. Veți avea și cuplu suficient la dispoziție pentru a accelera viguros, la nevoie. Cât despre consumul urban, după o zi întreagă prin București în care nu am “iertat-o” deloc, ecranul mi-a afișat 5,4 l/100km. Așadar, este prietenoasă și în exploatare cu buzunarul posesorului.
Prietenoasă este, de altfel, o calitate de bazã a lui MT-07, alături de alte două caracteristici foarte importante: este distractivă și accesibilă ca preț.
Motocicletele Yamaha sunt importate în Romania de Motodynamics, iar concesionarul din București este Dual Motors, care ne-a pus la dispoziție motocicleta de test.

4Q9B8105-resize

4Q9B8120-resize

4Q9B8135-resize

4Q9B8132-resize

4Q9B8017-resize

Leave a Reply

Your email address will not be published.