SMAEB 2016 – Salonu-i bun, vânzarea mare, semne bune anul are!

 

Motivul pentru care am adaptat celebrele versuri ale Plugușorului la piața moto românească din 2016 este că mă văd animat, pentru prima dată în mulți ani, de o doza de entuziasm, dublată de eternul meu optimism.

Autor: Cătălin Șoloc / foto: Sabin Malișevschi

Pentru că anul acesta a debutat neobișnuit, în forță, cu vânzări neașteptat de mari pentru majoritatea importatorilor de “2 roți” din România. În plus, comenzile continuă să vină din partea clienților, semn că 2016 va fi mult mai bun decât ultimii 6-7 ani pentru piața moto de la noi. Era și timpul!

Parcarea SMAEB 2016 Sâmbătă dimineața
Parcarea SMAEB 2016 Sâmbătă dimineața

Un factor important al acestei evoluții pozitive este că aproape toți marii constructori au lansat modele noi sau facelift-uri semnificative în 2016, care, împreună cu multele noutăți de anul trecut, au impulsionat vânzările chiar și în țara noastră, în care există încă o teamă a clienților de a da drumul din buzunar banilor. Așa că toate aceste modele noi și-au găsit deja drum spre România, pentru a ajunge în reprezentanțe și, multe dintre ele, în posesia cumpărătorilor.

Astfel, premisele ca cea de a 14-a ediție a SMAEB – Salonul de Motociclete Accesorii și Echipamente București – să fie cel mai bine “garnisit” din ultima perioadă erau foarte bune. Nu mai puțin de 12 modele în premieră au fost expuse, motiv din care SMEB 2016 nu a dezamăgit.

Și îmi voi începe plimbarea prin salon cu cei doi importatori care anul trecut au dat dovadă de … “discreție”, dar care au revenit în mare forță de această dată și cu premiere mult așteptate: Honda și Suzuki.

Standul Honda la SMAEB 2016
Standul Honda la SMAEB 2016

Honda

Constructorul cunoscut ca “Big Red” ne-a arătat la salon exact ce ne doream cu toții să vedem, adică noua Africa Twin – CRF 1000L.  O apariție care a creat multă vâlvă în segmentul Adventure și a trezit din adormire, inclusiv pe plaiurile mioritice, o întreagă categorie de cumpărători refugiați de nevoie în zona Transalp sau Varadero, sau chiar la alte mărci. “Africana” a renăscut cu vânzări spectaculoase în toată lumea în primele 3 luni ale anului. Cererea continuă să fie foarte mare, comenzile au început să curgă și la noi, iar importatorul Honda Trading a reușit să ne aducă una la SMAEB – varianta cu cutie automată DCT – cu promisiunea că va urma curând și un exemplar de test pentru presă și clienți.

Honda CRF 1000L Africa Twin
Honda CRF 1000L Africa Twin

În rest, Honda ne-a arătat la SMAEB exact ce dorește să vândă anul acesta, respectiv modelele pentru bugete reduse, relevante pentru piața noastră:  seria de 500 cmc modernizată. CBR 500 R, CB 500X și CB 500F ni s-au înfățișat într-o nouă prezentare, cu câteva upgrade-uri tehnice și stilistice și cu scheme de culori spectaculoase. La fel și familia NC750, cu declinările S și X.

Honda CBR 500R
Honda CBR 500R
Honda CB 500X
Honda CB 500X

Nu putem trece cu vederea CBR-ul 650F, urmaș demn al motocicletei care a fost probabil cea mai vândută Hondă second-hand în țara noastră – CBR 600 F4i. Renunțând la pretențiile de Supersport ale predecesoarei din 2001 (deținătoare a unui titlu mondial cu Fabien Foret la ghidon), noua încarnare de 650 cmc păstrează însă toate calitățile care au adus popularitatea seriei, ca sport-tourer confortabil, potrivit si pentru oraș și pentru drumurile rapide și virajate de munte.

Honda CBR 650F
Honda CBR 650F

Suzuki

Constructorul din Hamamatsu a fost reprezentat la nivel înalt la SMAEB 2016, după ce a lipsit anul trecut și a avut în stand, la loc de cinste, premiera cea mai surprinzătoare. Este vorba de prototipul GSX-R 1000 2017, o motocicletă complet nouă, care va readuce Suzuki la locul de cinste pe care îl merită, alături de ceilalți constructori, în clasa Superbike. Deși este denumit “concept 2017”, se știe deja că “Gixxerul” de 1000 se va vinde începând din toamna aceasta și că motorul său va dezvolta 204 CP. În rest, nu există prea multe date tehnice, însă noutățile se văd cu ochiul liber: suspensia Showa BFF, bordul integral LCD, senzorii pentru ABS și controlul tracțiunii amplasați la roți și, mai ales, silueta și dimensiunile foarte apropiate de ale motocicletei de MotoGP. Așadar, la capitolul “Wow!”, Suzuki a dat lovitura la acest salon.

Suzuki GSXR 1000_2
Suzuki GSX-R1000 Concept 2017
Suzuki GSX-R1000 Concept 2017
Suzuki GSX-R1000 Concept 2017

Mai jos în gama Suzuki, dar la fel de sus în aprecierea pasionaților este noul SV 650, pe care am putut să-l admirăm la salon, chiar în două exemplare. Despre renașterea SV-ului am scris deja cu satisfacție de cel puțin două ori, așa că mă voi mulțumi să spun că am fost încântat să îl admir de aproape, să-l încalec și să mi se confirme progresul palpabil al noului model, fără pierderea farmecului caracteristic al generațiilor anterioare.

Suzuki SV 650
Suzuki SV 650
Suzuki SV 650 și Suzuki Van Van 200
Suzuki SV 650 și Suzuki Van Van 200

Ducati

Importatorul Metrotehnica nu a dezamăgit nici anul acesta și a expus la SMAEB cele două mari premiere bologneze ale anului: Multistrada Enduro și XDiavel. Despre amblele am scris deja pe larg atunci când s-au lansat, așa că mă voi mulțumi să remarc, deloc surprins, că prezența lor la București “în carne și oase” a suscitat un grad foarte mare de interes – toată lumea, de la mic la mare, a dorit (și i s-a permis) să le încalece. Ca de obicei, motocicletele Ducati sunt favorite ale publicului, exercitând o fascinație aparte.

Ducati Multistrada 1200 Enduro
Ducati Multistrada 1200 Enduro
Ducati XDiavel
Ducati XDiavel

A fost și cazul modelului de foarte mică serie – doar 1000 de exemplare produse – Scrambler “Italia Independent” , avînd cadrul și roțile cu finisare “cupru”. Cei de la Ducati România au reușit să aducă la București unul dintre ultimele exemplare disponibile din această ediție specială, care nu mai poate fi nici măcar comandată în prezent. Deloc surprinzător Scramblerul “de cupru” și-a găsit deja un cumpărător în țară.

Ducati Scrambler "Italia Independent" Edition
Ducati Scrambler “Italia Independent” Edition

BMW

Liderul din ultimii ani al vânzărilor de pe piața moto românească a venit la salon cu un showroom întreg, adică cu aproape toate modelele fabricate în prezent de divizia Motorrad. Noutățile au fost maxi-scuterele C650 GT și C650 Sport, care se află la o nouă generație. Vorbim de un facelift, nu de o înlocuire a modelelor cu unele complet noi, însă upgrade-urile primite sunt multe. La fel și în cazul  enduro-tourer-elor F700 GS și F800 GS, care nu sunt noi, dar au primit ceea ce se numește un “model update”.

Standul BMW Motorrad la SMAEB 2016
Standul BMW Motorrad la SMAEB 2016
BMW C650 GT 2016
BMW C650 GT 2016
BMW C650 Sport 2016
BMW C650 Sport 2016

În rest vizitatorii salonului au putut admira vedetele gamei BMW, respectiv “Regele Superbike” S 1000 RR și frații săi – naked-ul S1000R și tourer-ul S1000 XR – alături de eternul lider al vânzărilor R 1200 GS și fascinantul clasic-modern R nineT.

BMW F700 GS 2016
BMW F700 GS 2016
BMW S1000 XR
BMW S1000 XR

Kawasaki

Importatorul oficial United Motors a ales anul acesta să expună la salon în primul rând echipamente, însă nu ne-a lipsit de privilegiul de a admira cursiera pur-sange Ninja ZX-10R, noul model 2016, în superba schemă e culori KRT Edition – o favorită a mea. Vă voi împărtăși impresiile mele asupra noului Ninja în articolul de Ride Test ce va apărea în curând pe site.

Kawasaki Ninja ZX-10R 2016
Kawasaki Ninja ZX-10R 2016
Kawasaki Ninja ZX-10R 2016
Kawasaki Ninja ZX-10R 2016

Yamaha

Marca cu trei diapazoane ne-a prezentat la SMAEB două noutăți care, cred eu, vor avea mare succes în România, pentru că bifează “căsuțele” potrivite atât la capitolele atracție și caracter practic, cât și la preț. Este vorba despre modelul neo-retro XSR 700, bazat pe platforma de mare succes MT-07 și de noul mezin al seriei “Dark Side of Japan”, MT-03, un model destinat debutanților, dar nu numai.

Yamaha MT-03 2016
Yamaha MT-03 2016
Yamaha XSR 700
Yamaha XSR 700

Dar marea atracție a standului Yamaha a fost, așa cum era de așteptat, Custom-ul românesc aruncat în arena internațională Yard Built de către băieții de la Madras și Tridex – deja celebrul proiect Fine Cut, bazat pe un XV950. Vă voi vorbi despre Fine Cut într-un articol separat, pentru că merită.

Yamaha "Fine Cut"
Yamaha “Fine Cut”
Yamaha "Fine Cut"
Yamaha “Fine Cut”

Harley-Davidson

Cei de la Harley au avut același stand elegant, “heavy on chrome”, cu care ne-au obișnuit, în care au expus reperele esențiale ale gamei lor: Sportster, Road Glide Special, V-Rod Muscle, etc. Nici o premieră absolută la acest salon, dar există un motiv pentru asta: în 3 săptămâni sosește la București camionul cu bunătăți “Harley on Tour”, prilej cu care toate modelele 2016 ale constructorului american vor fi disponibile la test pentru public. Mai bine de atât, nici că se poate! SMAEB-ul a fost doar un aperitiv…

Harley-Davidson V-Rod Muscle
Harley-Davidson V-Rod Muscle
Harley-Davidson road Glide Special
Harley-Davidson Road Glide Special

KTM

“Fascinația portocalie” nu a lipsit nici anul acesta de la salonul moto bucureștean, reprezentată, ca de obicei, de cei mai entuziaști dealeri, în colaborare – Motor Side din București și Action Land din Sibiu. Cele două modele KTM expuse sunt, ce-i drept, doar o mică parte a gamei constructorului austriac, însă unul dintre ele a constituit o premieră absolută. Este vorba despre nou-nouțul 1290 Super Duke GT, un sport-tourer injectat cu steroizi, dar și cu ADN-ul confortului pentru drumurile lungi. Ca sa nu mai zic că arată impresionant. M-am bucurat că am avut parte de o asemenea tratație din partea celor de la KTM – la fel și vizitatorii cu “portocaliu” în sange – și de abia aștept să fac testul promis de dealeri cu noul GT.

KTM 1290 Super Duke GT 2016
KTM 1290 Super Duke GT 2016
KTM 1290 Super Duke GT 2016
KTM 1290 Super Duke GT 2016

MV Agusta

Importatorul Dageco a dat dovadă de sfială în ultimii ani, însă la salonul de anul acesta ne-a tratat cu o ieșire la rampă de zile mari. Standul MV Agusta a fost printre cele mai frumoase și mai bine “garnisite”, dar, din păcate, printre cele mai neinspirat amplasate. Mulți vizitatori au ratat complet plăcerea de a admira operele de artă semnate de Claudio Castiglioni pentru că nu au găsit standul. Dar odată identificat… un regal. Dragster RR? Prezent! Turismo Veloce? Prezent! Brutale ediție specială? Prezent! F3 Serie Oro? Aici!

Standul MV Agusta la SMAEB 2016
Standul MV Agusta la SMAEB 2016

Practic, MV Agusta și-a afișat toată gama la București și pentru mine personal a fost o desfătare. Din câte am văzut și pentru ceilalți. M-am bucurat să văd că importatorul scoate din nou capul la lumină, chiar dacă nu suntem cea mai potrivită țară pentru prețurile ridicate ale acestor bijuterii pe două roți. Dar amatori de fiare exclusiviste se găsesc întotdeauna, iar noi toți vrem să le vedem oricum, așa că “Agustele” merită expuse oricât de des.

MV Agusta Dragster RR
MV Agusta Dragster RR
MV Agusta Turismo Veloce
MV Agusta Turismo Veloce
MV Agusta F3 "Serie Oro"
MV Agusta F3 “Serie Oro”

Acum, la final de călătorie prin SMAEB 2016, dacă ar fi să trag o concluzie aș spune că, judecând și după interesul arătat de vizitatori – veniți în număr foarte mare mai ales Sâmbătă, când vremea a fost frumoasă – piața moto românească are parte de o renaștere binemeritată după vreo 7 ani de criză profundă, în care este de mirare că importatorii au supraviețuit. Vânzările cresc simțitor, iar gamele constructorilor sunt disponibile în totalitate. E de bine! La mai mare!

Sau, cum se zice la Plugușorul invocat mai sus, “ia mai mânați măi, flăcăi!”

SMAEB de sus_1

SMAEB de sus_2

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.