Harley-Davidson lansează motorul “Milwaukee-Eight”, cel mai performant Big Twin din istoria companiei – video

 

De-a lungul istoriei, destul de puține lucruri “cool” au răsărit din Milwaukee, cel mai mare oraș din frigurosul stat american Wisconsin, dar două dintre ele sunt printre cele mai apreciate din lume: berea Miller și… motocicletele Harley-Davidson.

Autor: Cătălin Șoloc / foto: H-D

Milwaukee este locul nașterii unora dintre cele mai prestigioase motoare de pe planetă, toate V2, purtând nume arhi-cunoscute printre motocicliști: Knucklehead, Panhead, Shovelhead, etc…

Ei bine, a venit rândul orașului de baștină să își graveze numele în metalul unui motor Harley-Davidson, pentru că cea mai recentă generație de propulsoare Big Twin a mărcii a fost botezată “Milwaukee-Eight”. O denumire cât se poate de potrivită aleasă de o companie care, spre deosebire de multe altele (Coors, Pabst), nu a fost dispusă niciodată să se dezrădăcineze și a rămas plantată cu mândrie în Wisconsin. “Milwaukee pride, forever!”, cum s-ar spune…

Urmarea după clipul video:

Dar de ce “Eight” (8)? Pentru că 8 este numărul de supape cu care sunt înzestrate noile motoare. Din acest motiv, ele  “respiră” cu 50% mai bine livrând, în consecință, cu 11% mai mult cuplu și au consum de carburant mai redus decât propulsoarele Twincam pe care înlocuiesc. O ciudățenie, numele Twincam a fost dat pentru că aceste motoare aveau două axe cu came în bloc dar cilindrii aveau doar câte două supape. La propulsoarele Milwaukee-Eight, din nou o soluție tehnică inedită, de data asta una modernă și aducătoare de performanțe: motorul are o singură axă cu came în bloc, dar câte 4 supape pe fiecare cilindru. Adică o distribuție Unicam, pe care o mai întâlnim la motoarele Honda de off-road + Africa Twin. O soluție tehnică dovedită inspirată prin prisma performanțelor, economiei și respectării normelor de poluare actuale. Felicitări Harley-Davidson pentru arhitectura inspirată a motorului care, în plus, are două bujii pe fiecare cilindru, răcire modernă și arbore de contrabalansare – sunt anulate 75% dintre vibrațiile la relanti și datorită montării pe cadru cu prinderi de cauciuc.

MY17 107 Engine. Milwaukee Eight.

 

Am vorbit de răcire și aici vom face diferența între cele trei tipuri de motoare Milwaukee-Eight lansate (toate V2 la 45°):

– motorul “107” de 1745 cmc (107 inchi cubici) este răcit cu aer și ulei – dar asta nu înseamnă că lubrifiantului din motor doar i se reduce temperatura într-un radiator extern, ci că uleiul răcit este pompat prin canale speciale în cele mai fierbinți zone ale chiulaselor și le răcește. Acest motor va fi montat pe modelele Street Glide Special, Road Glide Special, Road King/Road King Classic și Freewheeler.

– motorul  “Twin-Cooled™ 107” având aceiași 1745 cmc dar răcire cu lichid (apă, antigel) a chiulaselor, în plus față de cea cu aer. Această variantă și mai modernă de propulsor este rezervată pentru moment modelelor  Ultra Limited/Ultra Limited Low, Road Glide Ultra and Tri Glide Ultra.

– motorul “Twin-Cooled™ 114” de 1870 cmc (114 inchi cubici) având aceeași răcire cu lichid ca și cel de mai sus. Doar două motociclete vor fi înzestrate cu acest motor – CVO Limited și CVO Street Glide.

După cum vedeți, momentan noua generație echipează doar motocicletele din gama Touring.

# 8184

Vă spuneam că motoarele Milwaukee-Eight dezvoltă cu 11% mai mult cuplu ca versiunile Twincam pe cere le înlocuiesc, iar acest lucru se traduce la asfalt prin accelerații cu 11% mai rapide. Astfel, potrivit inginerilor de la Harley-Davidson, la accelerația de la 0 la 100 Km/h noile modele vor lăsa în urmă vechea generație cu 3 lungimi de motocicletă, în timp ce la accelerația de la 100 la 130 Km/h în cea mai înaltă treaptă de viteză vor avea un avantaj de 2 lungimi. Toate acestea în condițiile în care cuplul generos este dezvoltat încă de la turații joase, în buna tradiție Big Twin a lui Harley.

MY17 Key Feature. Touring Road King FLHR

În ceea ce privește conservarea moștenirii sonore, noile motoare nu vor dezamăgi – turația de relanti a fost coborâtă de la 1000 rpm la 850 de rpm iar sunetul eșapamentului lor va fi mai “old-school” decât al Twincam-ului. Sunetul mecanic al angrenajelor interne a fost redus însă, pentru că o singură axă cu came antrenată de un lanț zornăie mai puțin si este și mai ușoară. Tot pentru a lăsa eșapamentul netulburat pe post de solist în melodia V2-ului, zgomotul admisiei a fost redus din proiectarea filtrului și a traseului aerului către cilindri.

Nu în ultimul rând, la capitolul aspect exterior, motoarele Milwaukee-Eight sunt create în buna tradiție H-D. Cu toate că arată foarte modern, propulsoarele conservă un aer vintage. Personal, cred că nu au mai fost capace de chiulasă atât de frumoase la un Harley de la motoarele Knucklehead (1936) încoace.

Galerie foto:

MY17 Lit Book Outtakes

MY17 107 Engine. Milwaukee Eight.

# 8185

# 8186

MY17 107 Engine. Milwaukee Eight.

MY17 Key Feature. Touring Road King FLHR
MY17 Key Feature. Touring Road King FLHR

Leave a Reply

Your email address will not be published.