Ride Test BMW R nineT Scrambler – Retro fără filtru

 

E “vintage-cool” și e pentru distracție, dar naște în tine respectul pentru tradiția boxerelor germane răcite cu aer. Te face să înțelegi de ce legiuni întregi de fani nu vor să călărească altceva. E captivant.

Autor: Cătălin Șoloc / foto: Sabin Malișevschi

Eu nu pot să mă aliniez la conceptul de motocicletă pentru hipsteri. Adică ok, pot înțelege că noii rebeli cu sau fără cauză, acești Marlon Brando și James Dean-i moderni, aleg motociclete neo-retro pentru a da bine în fața cafenelei și sunt conștient că producătorii îi au în vedere atunci când scot astfel de modele pe piață. Dar e mult mai mult decât atât când vine vorba de “clasice”! E vorba și de păstrarea unei tradiții, de perpetuarea la noile generații de bikeri a unor senzații pure, caracteristice motociclismului primordial, aparținând erei “no bullshit” a pasiunii omului liber pentru două roți.

img_4960

Luați-mă pe mine de exemplu: un etern pasionat de motociclete Supersport, de inginerie rafinată și de tehnologie avansată, care ar vrea Quickshifter pe toate motocicletele pe care le conduce. Descalec tacticos de pe câte o torpilă japoneză, îmbrăcat în combinezon de curse și-mi dau casca jos din cap dezvăluind… părul grizonat al unui rider de 44 de ani. Sunt conștient că refuz să mă maturizez (majoritatea motocicliștilor avem această problemă) dar sunt la fel de conștient că mult mai la locul nostru arătăm eu și părul meu cărunt atunci când stau lângă un retro-bike ca BMW R nineT Scrambler. Nu sunt anacronic, din contră, sunt… în ton. Și nu pot fi acuzat că aș fi vreun sunt hipster, nici măcar nu aparțin generației potrivite pentru asta.

img_5049

Revenind la tradiție, eu nu am avut niciodată ocazia să aflu ce simți atunci când călărești o motocicletă clasică, fabricată în anii ’50 – ’60, care sunt senzațiile motociclismului… fără filtru. Ei bine, de când cu Scrambler-ul bavarez, am aflat. Și mi-a plăcut ce am simțit. În ciuda rafinamentului și modernismului inserate inerent pe ici pe colo de constructorul german în noua sa creație din gama Heritage (moștenire), această motocicletă oferă un sentiment aparte de conexiune pură între om și mașinărie, sentiment imposibil de trăit atunci când călărești un naked hyper-tehnologizat care, deși e mult mai performant, e și mult mai… filtrat.

esapament

RnineT Scrambler nu doar arată “vintage” ci se și simte așa, chiar dacă are o suspensie modernă, frâne eficiente, ABS, controlul tracțiunii și respectă normele Euro4! Acestea sunt pentru siguranță și confort, dar pentru spiritul “heritage” avem duduitul motorului boxer de 1170 cmc răcit cu aer și ulei care smucește ușor când e amblalat la relanti și vibrează șarmant în mers, avem basul gutural al eșapamentului dublu Akrapovic și avem o poziție la ghidon tipică pentru o motocicletă clasică.

detalii_2

E drept că un “scrambler” este prin definiție o motocicletă ușoară, agilă, dezbrăcată de accesorii și capabilă să te ducă dincolo de fâșia de asfalt, cum se spune, în timp ce acest BMW are 220 Kg la plin – nu e chiar o căprioară. Boxerul are o platformă tehnică grea, este inevitabil. Atunci de ce nu au ales bavarezii alt model – de exemplu bicilindrul de 800 cmc – pentru a crea Scramblerul? E simplu: pentru că nu ar mai fi fost Heritage, nu ar mai fi reprezentat nicio tradiție și s-ar fi dezis de “clasicele” pe care artiștii Custom le transformă de ani de zile spre încântarea pasionaților. Nu ar fi existat o conexiune între istoria mărcii – atât de importantă pentru fani – și noul Scrambler dacă s-ar fi ales orice altă platformă decât a boxerului. A fost singura alegere posibilă pentru conservarea autenticității. Vestea bună e că multele kilograme din fișa tehnică nu prea se simt în traficul de zi cu zi.

img_5022

La drum, Scrambler îți amplifică parcă senzație de libertate, datorită expunerii totale la elementele naturii și a zgomotului “antic” al motorului. În schimb, puterea din belșug a acestui propulsor (110 CP), cuplul mare disponibil pe o plajă largă de turație (116 Nm), cadrul modern și bascula monobraț Paralever îți permit să o exploatezi și chiar să o “forjezi” ca pe orice naked performant. Scutură din ghidon la schimbările de viteză urmate de accelerații puternice – la fel ca suratele ei de pe vremuri – dar are un amortizor de direcție care o lasă să fie nărăvașă doar atât cât trebuie pentru a te distra. Caracter, spun eu… Este ușor de înclinat dar o idee mai greu de ridicat de pe viraj – o caracteristică a motoarelor boxer, iar centrul de greutate coborât dat de configurația propulsorului o face destul de agilă și lejeră la condus. Șaua nu este cea mai confortabilă din lume, însă designul ei trebuia să se încadreze în tendința retro, ceea ce face cu succes prin îmbrăcămintea din imitație de piele uzată și falsele cusături transversale. Tobele finale sunt opere de artă clasice, cu apărătoare perforate și striații concentrice care aduc aminte de esapamentele Supertrapp.

img_5062

Am putea zice că Scrambler este o versiune ceva mai ieftină a a R nineT Roadster-ului din care derivă, cu toate că nu arată deloc mai ieftină. Da, furca inversată și frânele radiale ale Roadster-ului au făcut loc unor amortizoare clasice protejate cu burdufuri de cauciuc – mult mai în ton cu stilul retro al motocicletei – și unor etrieri cu prindere laterală (tot Brembo), în timp ce rezervorul frumos profilat nu mai este din aluminiu ci din oțel. Dar aceste înlocuiri de componente nu afectează performanțele motocicletei, care imprimă oricum riderului o atitudine mult mai relaxată decât fratele café racer, una de vacanță permanentă. O diferență notabilă față de Roadster este roata față de 19 inci, mult mai potrivită pentru incursiunile în teren accidentat – fiți fără grijă, unghiul furcii a fost modificat la Scrambler astfel încât să nu fie afectată negativ manevrabilitatea pe asfalt. Mai ieftină decât Roadster-ul, poate… însă o motocicletă din gama Heritage, mai ales cu finisările sale premium, nu are cum să fie chiar cea mai accesibilă ca preț. Dotat cu jantele cu spițe și pneurile de off-road (opționale), cu controlul tracțiunii ASC, manșoane încălzite și semnalizatoare cu LED-uri, RnineT Scrambler costă 13.364 Euro cu TVA inclus.

img_0852

Am menționat jantele și pneurile (Metzeler Karoo 3) opționale, cele care fac din acest  RnineT un adevărat Scrambler. Căci ce ar fi o astfel de motocicletă fără capacitatea de a te duce în off-road?!? Văzând că modelul de test este dotat cu aceste accesorii ale distracției, mi-am frecat palmele satisfăcut, gândindu-mă cum voi țopăi eu ca o capră pe dealuri și câmpii. Este motivul pentru care am exagerat un pic cu echipamentul de off-road. Urcat în șa însă, mi-am dat seama că nici vorbă să sar eu garduri ca Steve McQueen în Marea Evadare (nici nu intenționam), pentru că Scramblerul are o suspensie destul de rigidă, cu cursă scurtă, proiectată pentru a oferi o bună stabilitate pe asfalt. Și atunci m-am limitat la ce poate să facă: să te poarte fără probleme pe un drum forestier, de nisip sau de pietriș – chiar și mai adânc – și pe pajiști cu iarbă înaltă.

img_1035

Până la urmă, este suficient pentru un Scrambler, pentru că îți oferă posibilitatea de a nu te opri la marginea asfaltului, ci de a continua în off-road până la o cabană sau o poieniță, sau chiar pe o plajă, într-o scenă clasică cu asfințit (dacă găsiți vreo plajă unde este permis accesul cu motociclete). Și cum șaua are suficient loc pentru pasager, veți putea face acest lucru în doi, pentru a oferi partenerei senzațiile complete ale vieții de motociclist romantic. De altfel, chiar asta face Scrambler-ul: aduce înapoi în motociclism romantismul unor perioade apuse.

img_1003

Ce nu vă sfătuiesc însă să faceți pe asfalt este să dați dovadă de impulsuri huliganice cu aceste pneuri atunci când plouă. Purcedeți cu grijă în viraje, pentru că deși foarte competente în off-road și stabille pe asfalt uscat, atunci când drumul este ud gumele “cu caramele” Metzeler Karoo 3 rup aderența destul de repede. Noroc cu ASC-ul, că le temperează pornirile…laterale.

img_0894

Dar dincolo de faptul că ploaia mi-a cam stricat plăcerea uneia dintre zilele de test, pot să spun că întreaga experiență în șaua lui BMW R nineT Scrambler m-a transportat pentru o vreme într-o lume pe care nu o cunoșteam, una în care comuniunea dintre rider și motorul boxerul care vibrează plăcut sub el nu poate fi înlocuită de nimic și în care, alături de acest rider, alte zeci de mii simt la fel despre BMW-urile lor clasice, mai vechi sau mai noi.

img_5035

img_4990

 

img_1059

 

Specificații tehnice BMW R nineT Scrambler

Motor: 4 timpi, răcit cu aer/ulei, 2 cilindri orizontali opuși (Boxer),

doi arbori cu came și patru supape radiale pe cilindru, arbore de echilibrare central,

Alezaj x cursă  101 mm x 73 mm

Capacitate: 1.170 cmc

Putere: 81 kW (110 CP) la 7.500 rpm

Cuplu motor: 119 Nm la 6.000 rpm

Raport de compresie: 12.0 : 1

Alimentare: Injecție electronică indirectă

Control emisii: Convertizor catalitic, norme de emisii EU-4

Performanţă / consum de combustibil

Viteză maximă: peste 200 km/h

Consum de combustibil la 90 km/h: 4,5 l

Consum de combustibil la 120 km/h: 5,9 l

Sistem electric: Alternator trifazic 720 W,

Baterie: 12 V / 14 Ah, fără întreținere

Transmisie: Ambreiaj monodisc uscat, acționat hidraulic,

Cutie de viteze:  6 trepte, cu angrenare constantă și roți dințate elicoidale

Transmisie finalã: cu arbore cardanic

Cadru: din trei secțiuni, unitate motor-cutie de viteze portantă, subcadru detașabil pentru pasager.

Suspensie faţă: furcă telescopică cu jambe de 43 mm diametru

Suspensie spate: basculă monobraț turnată din aluminiu cu BMW Motorrad Paralever; amortizor central, pretensionare arcului reglabilă hidraulic (variabilă continuu) prin rotiță, amortizarea pe revenire reglabilă.

Cursã suspensie faţă / spate:  125 mm / 140 mm

Ampatament: 1.522 mm

Roţi: jante cu spițe

Jantă, faţă: 3,00 x 19″

Jantă, spate: 4,50 x 17″

Anvelopă faţă: 120/70 R 19

Anvelopã spate: 170/60 R 17

Frână faţă: 2 discuri flotante de 320 mm, etriere cu 4 pistonașe

Frână spate: 1 disc de 265 mm, etrier flotant cu 2 pistonașe

BMW Motorrad ABS

Dimensiuni / greutăţi:

Lungime: 2.175 mm

Lăţime (inclusiv oglinzi): 880 mm

Înălţime (fără oglinzi): 1.330 mm

Înălţime şa: 820 mm

Greutate la plin: 220 kg

Capacitate rezervor carburant: 17 litri

Leave a Reply

Your email address will not be published.