Merită să am mașină electrică în România?

 

Pe străzile Europei circulă în prezent peste o jumătate de milion de automobile electrice și hibride. Ați citit bine, peste 500.000 de unități. Doar anul acesta, până în luna august, se vânduseră 91.300 de bucăți în țările europene. Campioana vânzărilor este Norvegia, urmată de Suedia, Islanda, Olanda și Elveția. România intră, firește, la “și alții” în statistica publicată de cleantehnica.com.

Autor: Cătălin Șoloc

La capitolul modele vândute, lider este Renault Zoe, urmat de Mitsubishi Outlander  hibrid și Nissan Leaf. Tesla Model S, preferata americanilor, este pe locul 4 în Europa la vânzările de electrice.

http://evobsession.com/
http://evobsession.com/

Înseamnă această statistică ceva pentru noi românii? Nu prea, în afara conștientizării pline de admirație a faptului că interesul europenilor pentru automobilele nepoluante este într-o creștere spectaculoasă, de 21% față de anul trecut. Dar, în rest, mai nimic. Eu am văzut atât de puține astfel de mașini în România, încât cu greu pot să le consider prezente ca și categorie de vehicule. Momentan, ele sunt un apanaj al celor cu resurse financiare consistente, fie ei excentrici, fie ecologiști.

Să fie din cauză că nu merită să ai mașină electrică în România? Acest lucru era adevărat anul trecut, însă argumentele împotriva automobilelor care se bagă în priză încep să dispară din 2016: cum vi se pare un preț de pornire de 14.000 Euro? Dar o autonomie de 300 Km?

Conștienți de faptul că zilele motorului cu combustie sunt numărate – vezi recenta rezoluție adoptată de legislativul german – și că străzile Uniunii Europene vor aparține în 10-15 ani doar automobilelor nepoluante (este inevitabil, acomodați-vă cu ideea), producătorii sunt în plină cursă a eficientizării mașinilor electrice, atât ca performanțe/autonomie, cât și ca preț de achiziție. Așa se face că în 2016 avem deja pe piața europeană 2-3 modele 100% electrice care încep să merite atenția noastră. Cu atât mai mult cu cât Guvernul acordă în cadrul programului “Rabla Plus” eco-tichete care reduc cu până la 6000 de Euro prețul de achziție al unei electrice! Este inclusă aici și prima de casare a unui automobil vechi. Adăugați la această reducere costul de exploatare ridicol, de aproximativ 8 lei per 100 Km (energia electrică necesară încărcării) și veți constata că aveți o ofertă care sună bine pe termen lung.

Renault Zoe 2017
Renault Zoe 2017

Să luăm ca exemplu cea mai vândută mașină electrică de pe Bătrânul Continent, Renault Zoe. Este un automobil de clasă mică, oferind un spațiu interior comparabil cu Renault Clio sau Dacia Sandero. Motorul electric dezvoltă 88 CP și 220 Nm, dotările sunt generoase și, per ansamblu, Zoe ni se înfățișează ca un automobil foarte bun pentru oraș și suficient de confortabil pentru călătoriile care se încadrează în raza sa de acțiune – 300 Km! Prețul de pornire al lui Zoe este de 20.200 Euro, adică 14.200 Euro cu eco-tichetul guvernamental. Pentru comparație, la acest preț poți achiziționa un Clio cu motor de 90 CP.

Interior Renault Zoe
Interior Renault Zoe

Când cumperi un Zoe trebuie să ai în vedere și chiria lunară a bateriei (o particularitate Renault) care pornește de la 79 Euro, în funcție de “abonamentul” contractat. Veți spune poate că nu e ok să plătești și chirie la baterie, dar găndiți-vă că reprezintă echivalentul a aproximativ 70 de litri de carburant, pe care oricum îi consumați lunar cu o mașină convențională. În plus, chiria bateriei va fi inclusă în rata leasingului sau a creditului, pentru că nu puteți achiziționa un Zoe cu banii jos. În consecință, costurile însumate sunt similare cu ale unui automobil convențional. Dar rulați eco, iar performanțele motorului electric sunt mai bune decât ale propulsoarelor poluante cu puteri similare.

Opel Ampera-e 2017
Opel Ampera-e

Să luăm în discuție și un alt exemplu: nou-lansatul Opel Ampera-e, un monovolum compact cu 5 locuri, având dimensiuni comparabile cu ale convenționalului Meriva. Ampera-e este nu doar un automobil confortabil și cu dotări bogate, ci și unul performant. Propulsorul electric care dezvoltă echivalentul a 204 CP și 360 Nm permite mașinii să sprinteze de la 0 la 50 Km/h în doar 3.2 secunde, iar de la 0 la 100 Km/h în sub 7 secunde. Viteza maximă este limitată la 150 Km/h. Dacă adăugăm la aceste cifre surprinzătoare autonomia anunțată de Opel de peste 400 Km! constatăm că avem de-a face cu un automobil de familie foarte interesant. Noul acumulator de mare capacitate și performanțele “sportive” ale mașinii fac ca Ampera-e să nu fie ieftină. GM nu a anunțat încă prețul pentru Europa, însă uitându-ne pe “eticheta” versiunii din SUA – Chevrolet Bolt – putem estima că Ampera-e va costa între 30.000 și 35.000 de Euro.

Interior Opel Ampera-e
Interior Opel Ampera-e

Scădem de aici valoarea eco-tichetului și ajungem la 24.000 – 29.000 Euro. Nu e puțin, dar e mai ieftin decât un Opel Astra “full options”. Și haideți să mai luăm în considerare un alt lucru: un automobil convențional de peste 200 CP, care face suta în mai puțin 7 secunde costă cam tot atât. Numai că acela consumă de-ți rupe buzunarul (orice ar zice fișa tehnică), așa că posesorul unui Ampera-e va fi clar avantajat, rulând cu un cost de numai 8 lei per 100 Km. Iată din nou cum pe termen lung o electrică este mai avantajoasă decât o convențională cu performanțe similare.

BMW i3 2017
BMW i3 2017

Există și alegerea celor care doresc o emblemă cu prestigiu și nu sunt deranjați să cheltuiască mai mult pentru acest lucru: noul BMW i3, cu autonomia sporită la 300 Km în regim economic sau 200 Km în regim cotidian. Dincolo de designul avangardist, cu toate ciudățeniile ce derivă din acesta, i3 este un automobil de oraș care întoarce capete pe stradă, are dotări interioare demne de o navă spațială și căruia motorul electric de 170 CP îi permite să atingă 100 Km/h în 7,3 secune cu start de pe loc. Nu în ultimul rând, este un BMW, deci se adresează celor cu buget “premium”, așa că cel mai probabil este a doua mașină din garaj, nu singura. Dar cu siguranță este cea mai ieftină în exploatarea de zi cu zi. Iar dacă excursia planificată depășește cei 200 Km anunțați, se poate folosi celălalt BMW din garaj, cel cu propulsie convențională sau… hibridă. Prețul lui i3 ajunge la 35.580 Euro dacă se beneficiază de eco-tichetele programului Rabla Plus, inclusiv de prima de casare a unui automobil vechi.

Interior BMW i3
Interior BMW i3

Iată deci trei exemple de automobile electrice al căror cost pe termen lung este același sau mai mic decât în cazul corespondentelor lor alimentate cu carburanți fosili și a căror utilizare zilnică este la fel de facilă ca a unor mașini normale, datorită autonomiei mari. În exploatarea apare singura diferență că în loc de a face o vizită de 10 minute la benzinărie pentru un plin de carburant, va trebui să băgați mașina în priză peste noapte pentru o încărcare completă. Puteți face acest lucru la o benzinărie de lângă casă, în curtea proprie, în garaj sau în parcarea subterană a blocului. În schimb, la o stație specială de putere mare (de găsit în curțile reprezentanțelor auto), timpul este de 30 min. – 1 oră pentru o încărcare de 80%. Așadar, pentru a fi posesori fericiți de automobile electrice, trebuie să aveți acces la aceste facilități. În caz contrar, este mai bine să nu vă enervați căutând o priză și să așteptați dezvoltarea infrastructurii de încărcare din orașul vostru, folosind mașini convenționale între timp…

Așadar, merită să ai mașină electrică în ziua de azi în România? Calculele par a ne duce către un răspuns afirmativ. Dar, firește, mai sunt și argumentele de ordin emoțional, nostalgic, care oricum nu ne vor ține departe de deznodământul inevitabil: benzinăriile vor fi din ce în ce mai puține, iar stațiile de încărcare din ce în ce mai multe în următorii 20 de ani.

Iar în ceea ce privește argumentele emoționale, vă invit să citiți mai jos opinia mea subiectivă, de împătimit al mașinilor și motocicletelor care mișcă atât trupul cât și sufletul:

Îmi plac mașinile electrice!

Da, ați citit corect, îmi plac mașinile electrice. Atenție, aceasta nu este vreo pledoarie pentru salvarea planetei, cu toate că aceasta este implicită, ci o poveste despre…seducție. De fapt, ca să fiu sincer cu voi și cu mine, îmi plac ȘI mașinile electrice. Și motocicletele electrice… chiar dacă nu am călărit până acum niciuna, dar sper să am ocazia cât de curând să dau o tură cu Harley-Davidson LiveWire. Pentru că, bazându-mă pe senzațiile simțite, de exemplu, la volanul unui e-Golf, anticipez că un e-bike îmi va oferi și mai mari satisfacții. Piloții pe care i-am văzut pe Isle of Man concurând pe așa ceva păreau că se distrează pe cinste la 250 de km/h. În plus, șuieratul intens de avion supersonic pe care îl scoteau superbike-urile pe baterii îmi ridica părul pe mâini, cum se spune. Când ești propulsat electric, puterea vine instant și din plin. Cuplul este impresionant și datorită transmisiei cu o singură treaptă de viteză, accelerația pare fără de sfârșit.

Harley-Davidson LiveWire - electric
Harley-Davidson LiveWire – electric

Nu știu de ce, după peste 20 de ani de pasiune pentru cele mai puternice și zgomotoase bestii alimentate cu “suc de dinozauri morți” pe două și pe patru roți – pe care le iubesc în continuare – mi s-au cam lipit de suflet “ecologicele”. Poate mi se trage din copilărie, când mergeam în Parcul Tineretului, la pista de kart-uri electrice și mă delectam cu senzația intensă de accelerare pe care mi-o ofereau acestea…. mă rog, nu erau chiar rachete, dar eu aveam vreo 8 anișori, deci eram impresionabil. Sau poate că văd viitorul prefigurându-se mult mai frumos decât credeam, mai plin de senzații. Nu am să încetez niciodată să fiu “mișcat” de o fierătanie tradițională, de preferință cu turbo și cu un sunet gutural ieșind din tobele de eșapament, sau de o motocicletă super-sportivă de 200 de cai putere, însă trebuie să fim realiști, vremea lor trece încet-încet, la fel cum a trecut demult vremea reptilelor ale căror rămășițe ne umplu azi rezervoarele. Planeta o cere, plămânii copiilor noștri o cer și ei, este normal și inevitabil să ajungem acolo. Electricele sunt viitorul, sau poate că vreo altă găselniță alternativă care va apărea între timp, dar nu e cazul să fim triști. Pentru că viitoarele și chiar și actualele automobile și motociclete electrice se laudă cu o rezervă săntoasă de cai putere și de newtoni/metru, iar modul prompt și bărbătesc în care îi livrează naște pasiune. Da, liniștea în care se parcurg kilometrii îi va deranja pe pasionații de “forjă”, la fel cum mă deranjează și pe mine, recunosc. Momentan, modelele de serie sunt prea silențioase. Dar dacă producătorii ne vor avea în vedere și pe noi, cei care vrem să fim cuceriți auditiv și ne vor delecta cu sunetele “aeronautice” care vin, de exemplu, dinspre monoposturile de Formula E, atunci eu voi fi pe deplin mulțumit. Dar mie oricum deja îmi plac mașinile electrice…

Citește despre motocicleta electrică Harley-Davidson LiveWire aici.

Distribuie articolul.

europe-ev-sales-h1-2016-top-cars
http://evobsession.com
http://evobsession.com
http://evobsession.com

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.