Ride Test Yamaha TMAX SX – Still the King

 

Gonesc pe o șosea îngustă și șerpuitoare, care străbate o pădure suficient de deasă cât să nu lase mai mult de câteva lame de soare să străpungă frunzișul. Este răcoare sub cupola copacilor, deși la soare sunt 35 de grade și simt o ușoară briză prin jacheta de plasă, un flux discret de aer permis de parbrizul generos al armăsarului de sub mine. Motorul zumzăie mulțumit, în regim de croazieră la 100 Km/h, indicatorul de consum instantaneu comunică 3,9 l la sută și nu simt nicio imperfecțiune a asfaltului în șaua generoasă și bine căptușită.

Autor: Cătălin Șoloc / foto: Sabin Malișevschi

Mă plimb în ritm rapid și am un sentiment de Duminică, cu toate că este Miercuri. Pace, liniște sufletească, relaxare, parcă sunt regele lumii… poate pentru că sunt călare pe “regele plimbărilor”. Mă aflu în șaua noului TMAX SX de la Yamaha, cea de a 6-a generație a celui mai bine vândut maxi-scuter din Europa. Fiecare model nou de TMAX din ultimii 16 ani a fost mai bun decât precedentul, iar cel pe care îl testăm acum nu face excepție. Asta mă face să mă întreb până în ce punct va putea fi îmbunătățit și rafinat acest produs, astfel încât majoritatea motocicliștilor să nu mai strâmbe din nas.

Inițial, și eu am am ignorat cu obstinație maxi-scuterele, pentru că nu sunt… motociclete. Asta până în momentul în care am avut ocazia să mă dau cu acele modele care sunt, de fapt, motociclete – pentru că au motorul, transmisia și eșapamentul montate în cadru, nu pe basculă ca la majoritatea scuterelor. Yamaha TMAX a fost primul care a venit, acum câțiva ani, cu această arhitectură, care are o influență hotărâtoare asupra ciclisticii: se conduce chiar ca o motocicletă, ba chiar mai bine decât unele, diferența fiind că nu ai de schimbat viteze și că ai ambele frâne pe ghidon – necesită acomodare la primul contact.

TMAX a fost întotdeauna considerat cel mai sportiv maxi-scuter aflat în producție, datorită unui cadru agil, unui motor vioi și unei greutăți reduse. Actuala generație respectă rețeta, fiind cu 9 Kg mai ușoară decât precedenta, cântărind 213 Kg în ordine de mers, cu rezervorul plin. Adversarii lui TMAX sunt ceva mai puternici, datorită unei cilindree superioare, dar cântăresc între 261 și 275 Kg la plin. Așa că raportul greutate/putere rămâne în favoarea “concurentului” din Iwata, care nu doar că ține pasul cu ceilalți la accelerație, dar are un plus de agilitate și de promptitudine a “gazului” date de greutatea redusă care, da, îl fac să fie așa cum îi este renumele: cel mai sportiv. Iar sportivitatea este ceva ce un motociclist pur-sânge care încalecă pe un maxi-scuter poate aprecia.

Noul TMAX vine cu îmbunătățiri semnificative față de modelul pe care îl înlocuiește: în primul rând, modelul se vinde acum în 3 versiuni de echipare – TMAX de bază, TMAX SX (modelul nostru de test) care are dotări și sisteme suplimentare, promovat ca sportivul gamei și TMAX DX, versiunea de lux și touring, garnisită cu cele mai multe facilități destinate confortului.

Atât SX-ul cât și DX-ul au pornire keyless, adică dintr-o “cheie” care se ține în buzunar, iar sistemul funcționează și ca antifurt, permițând blocarea deschiderii portbagajului de sub șa, a rezervorului de carburant și a închiderii cricului central dacă scuterul se sprijină pe el. Butoanele On/Off/Lock din bord comandă sistemul, dar acesta intră în funcțiune și automat în momentul în care “cheia” se îndepărtează de scuter. O altă dotare antifurt, mult mai hi-tech, este GPS-ul cu care este înzestrat TMAX, care prin intermediul unui SIM de telefonie mobilă comunică cu o aplicație specială de pe smartphone-ul posesorului și îi dezvăluie locația scuterului. Aceeași aplicație afișează informații despre starea și parametrii “utilajului” în timp real. Iată așadar un… smart-scuter.

Motorul este același de la generația precedentă, dar modernizat – bicilindrul paralel răcit cu lichid, de 530 cmc, dezvoltând o putere de 46 CP și un cuplu de 53 Nm. Propulsorul, montat orizontal în cadru pentru un centru de greutate coborât, este acum Euro 4, iar accelerația este ride-by-wire (YCC-T), o premieră pentru un scuter Yamaha. Acest lucru a permis TMAX-ului să aibă două hărți de livrare a puterii: Sport și Touring, la fel cum i-a permis să fie dotat cu sistem de control al tracțiunii. Noul creier electronic lucrează pe 32 bit, ceea ce permite un răspuns mai fin dar și mai prompt al accelerației, pentru un “feeling” sportiv.

TMAX 2017 are un nou cadru perimetral din aluminiu, o nouă basculă mai lungă cu 40 mm, iar inginerii au transferat mai multă greutate către fața scuterului, pentru a obține un comportament dinamic cât mai apropiat de cel al unei motociclete. Cureaua de transmisie este acum din fibră de carbon, iar rezistența ei suplimentară i-a permis să fie mai îngustă (de la 40 mm la 25 mm). În consecință, pinioanele de transmisie sunt mai înguste, deci mai ușoare. Până și pneurile speciale Bridgestone sunt simțitor mai ușoare, cu 500 grame fiecare. Totul pentru o reducere cât mai substanțială a masei scuterului. Cum ziceam, în total 9 Kg în minus față de generația precedentă.

Tot la capitolul noutăți importante avem furca upside-down de 41 mm de motocicletă, mono-amortizorul orizontal cu prindere progresivă, frânele radiale (cu ABS) și noul eșapament – sportiv, ridicat de-a lungul codiței. Noile faruri cu lumini de zi pe LED nu pot trece neobservate, la fel și noul bord cu ecran TFT central, care afișează informații complete despre sistemele scuterului – comanda meniului este pe ghidon. Șaua cu înălțime de 800 mm este mai generoasă decât la generația precedentă – confortul și susținerea oferite sunt exemplare, dar lățimea suplimentară a șeii nu m-a încântat, pentru că te obligă să desfaci mult picioarele și astfel îi defavorizează pe cei mai scunzi la manevrele pe loc. Sub ea încap două căști tip open face, dar nu încape o cască integrală. Per ansamblu, noul carenaj arată mai impunător, mai luxos și oferă o protecție mai bună la vânt. Iar spațiul pentru întins picioarele în față este foarte generos.

Că tot veni vorba de vânt, hai să vedem cum se conduce:

Și iată-mă gonind pe șoseaua îngustă și șerpuitoare despre care vă corbeam la început. Înclinările TMAX-ului SX pe viraje sunt prompte și fără efort, schimbările rapide de direcție sunt o joacă de copil, răspunsul gazului pe harta Sport este prompt. Pentru o transmisie cu variator, reacția la reluarea reprizei este surprinzător de vivace. Este cu siguranță cel mai sportiv maxi-scuter pe care l-am condus până acum, cu o agilitate amintind foarte mult de un naked ușor. Asta și datorită centrului de greuntate foarte coborât, care face ca cele 216 Kg al lui TMAX să dispară ca prin minune. Scuterul accelerează prelung, puternic, dar cu finețe și confort. Motorul are cuplu bun pe toată plaja de turație, fără goluri sau explozii de putere. Transferul maselor la frânări este similar cu al unei motociclete. Frânele sunt eficace fără a fi brutale și suficient de dozabile, ajutate și de suspensia competentă – fermă dar elastică. Virajele sunt locul în care își arată suspensia valoarea, în special furca, bine reglată, care ține pneul față plantat în asfalt. Se poate conduce foarte sportiv, unghiurile de înclinare comunicate de Yamaha fiind de 50°!

Dar, atunci când nu vrei să le demonstrezi partenerilor tăi de drum motocicliști că le poți da de furcă pe viraje cu scuterul, probabil că cea mai frumoasă experiență în șaua “împărătească” a lui TMAX este plimbarea. Cum ziceam mai sus, îți dă o stare de pace, de liniște, faptul că nu trebuie să schimbi vitezele îți permite să faci cruising bucurându-te de peisaj. Parbrizul reglabil (manual la SX, electric la DX) este eficient în a-ți proteja pieptul și capul de vânt până la 130 K/h, moment în care apar mici rafale nevinovate în jurul căștii. La 160 Km/h, deja este simțitor asaltul vântului, inclusiv din lateral, dar cum altfel la o poziție aproape dreaptă în șa? Vestea bună e că vei fi odihnit și fără dureri de posterior sau încheieturi chiar și după un drum lung de 300 Km cu acest “crucișător” al șoselelor (maxi-scuterele de cilindree mare sunt recunoscute pentru această calitate a lor). TMAX este capabil să facă un astfel de drum fără oprire de realimentare, pentru că are un rezervor de 15 litri, iar consumul nostru mediu în test, la un mers agresiv permanent pe harta Sport, nu a vrut să depășească 4,5 l/100 Km. Harta Touring? Anesteziază răspunsul accelerației, este destinată începătorilor și mersului pe ploaie și am renunțat la ea după 3 minute. E mult mai plăcut să ai un răspuns imediat la accelerație, mai ales că nu este agresiv ci energic. Foarte bun și în oraș, TMAX se strecoară prin trafic mult mai bine decât ai crede privindu-i gabaritul aparent. Despre asta este vorba: e doar aparent.

Este TMAX în continuare regele maxi-scuterelor? Să zicem că generația precedentă așa a fost considerată, iar modelul 2017 este superior din toate punctele de vedere… Pentru mine, este cu siguranță regele plimbărilor.

Yamaha TMAX SX este importat în România de Motodynamics și costă 12.100 Euro.

Distribuie articolul

 

 

Specificaţii tehnice

Motor

2-cilindri paraleli înclinaţi spre faţă, Răcit cu lichid, 4 timpi, DOHC, 4-supape

Capacitate cilindrică   530,0 cmc

Alezaj X Cursă 68,0 mm x 73,0 mm

Raport de compresie  10:9 : 1

Putere maximă           33,8 kW @ 6.750 rpm

Cuplu maxim   53,0 Nm @ 5.250 rpm

Sistem de ungere        Carter uscat

Sistem combustibil      Injecţie de carburant

Sistem de aprindere   TCI, Electric

Sistem de transmisie  Automat, curea trapezoidală

Şasiu

Sistem suspensie faţă Furcă telescopică inversată 41 mm

Cursă faţă       120 mm

Sistem suspensie spate           Basculă

Cursă spate     117 mm

Frână faţă       dublu disc Ø 267 mm

Frână spate     mono disc Ø 282 mm

Anvelopă faţă  120/70-15

Anvelopă spate           160/60-15

Dimensiuni

Lungime totală            2.200 mm

Lăţime totală  765 mm

Înălţime totală            1,420-1,475 mm (adjustable windscreen)

Înălţime șa      800 mm

Ampatament   1.575 mm

Gardă minimă la sol   125 mm

Greutate fără sarcină 213 kg

Capacitate rezervor carburant           15 Litri

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.